spolarvätska vinter

Kollen många missar – måste bytas i höst

Efter bara natt kan en viktig funktion sluta fungera. I värsta fall kan behållaren spricka. Men många glömmer detta när minusgrader väntar.

Snart kan temperaturen sjunka under nollan på många platser i Sverige. Inte bara i norr, utan även i de mellersta delarna av landet. Då är det dags att tänka på en viktig sak i bilen: spolarvätskan. Sommarens spolarvätska är mycket svagare än vintervätska. Den kan frysa fast redan efter en enda natt med frost.

Om spolarvätskan fryser i behållaren kan plasten spricka, eftersom vätskan expanderar när den blir till is. Den frusna vätskan kan också blockera spolsystemet. Då kan inte vätskan nå vindrutan när du försöker spola rutorna. Inte nog med det, så kan både pumpar och slangar skadas om vätskan fryser i dem. Och allt detta riskerar att ske, om man inte gör ett enkelt byte av spolarvätskan.

Vissa väljer att blanda egen spolarvätska, vilket i många fall fungerar bra. Kom bara ihåg att inte tillsätta för mycket vatten i blandningen, då riskerar den att frysa. Tänk även på att först tömma behållaren sommarvätskan. Det är vanligt att glömma, och kan leda till att behållaren fryser fast och spolarvätskan stelnar.

TipsBeskrivning
Välj rätt produktAnvänd alltid vinter-spolarvätska under kalla månader. Den har en mycket lägre fryspunkt än sommar-spolarvätska.
Blanda smartSka du blanda egen spolarvätska? Använd mindre vatten än angivet på flaskan för att sänka fryspunkten.
Parkera varmtOm möjligt – parkera bilen i garage eller under tak under vintern. Då minskar risken att spolarvätskan fryser.

Mer alkohol i vinter-spolarvätska

Skillnaden mellan sommar- och vinter-spolarvätska handlar framför allt om hur mycket alkohol de innehåller. Vinter-spolarvätska har betydligt mer alkohol, vilket gör att den klarar kyla utan att frysa. Alkoholhalten bestämmer helt enkelt vid vilken temperatur vätskan fryser. Kort sagt: ju mer alkohol, desto lägre fryspunkt. Och därför är vinter-spolarvätska viktig under de kalla månaderna.

Sommar-spolarvätskans låga alkoholhalt gör att den bara klarar några få minusgrader innan den blir till is. Samtidigt innehåller vinter-spolarvätskan tillsatser som både förbättrar frostskyddet och skyddar rutan mot bland annat vägsalt. En vanlig vinterblandning tål temperaturer ner till omkring 20 minusgrader, medan sommar-spolarvätskan ofta fryser redan vid 2 minusgrader.

Om sommar-spolarvätskan redan frusit 

Om du märker att spolarvätskan frusit behöver den helt enkelt tinas upp igen. Detta kan göras genom att parkera bilen i ett garage eller parkeringshus där det är lite varmare. Har du riktigt bråttom kan du även använda en värmefläkt eller en hårfön mot behållaren. Om gammal kylarvätska har fryst fast, går det också att fylla på med ny vinter-spolarvätska. Den fungerar som nödlösning under tiden.

Tips – så blandar du egen vinter-spolarvätska

Det går också bra att blanda egen vinter-spolarvätska. Kemetyl tipsar hur man kan späda ut T-Blå koncentrat, för att skapa en egen.

1 del T-Blå® koncentrat blandat med 1 lika stor del vatten klarar en utomhustemperatur på -25°C.
1 del T-Blå® koncentrat blandat med 2 delar vatten klarar en utomhustemperatur på -13°C.
1 del T-Blå® koncentrat blandat med 4 delar vatten klarar en utomhustemperatur på -6°C.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt