Ducati blir först ut med en motorcykel som har ett solid state-batteri. Det ska bland annat göra den säkrare, lättare och mycket snabbare.
– Solid state-batterier kommer att omdefiniera vad som är möjligt för högpresterande fordon. Dagens demonstration är bara början.
För första gången någonsin har en motorcykel utrustats med ett solid state-batteri och det är Ducati som får äran. Den eldrivna racermaskinen bygger på prototypen V21L och har fått ett batteri från QuantumScape som gör det möjligt att köra snabbare, längre och ladda blixtsnabbt.
– Idag har vi tagit steget från möjligheter till verklighet, säger QuantumScapes VD Siva Sivaram.
Solid state-batterier skiljer sig från vanliga litiumjonbatterier genom att de använder en fast, keramisk elektrolyt istället för en flytande. Det ger högre energitäthet, kortare laddningstider, lägre vikt och ökad säkerhet. Det är egenskaper som är avgörande på en racerbana där denna nya maskin först testas.
– Vår världsledande batteriinnovation, tillsammans med Ducatis kompromisslösa hantverk och legendariska prestanda, markerar starten på en ny era för elektrifierad transport, säger Sivaram.

Ducati V21L som redan i grundutförande når 275 km/h har med QuantumScapes QSE-5-celler blivit lättare och starkare än någonsin. Den kan med andra ord minst matcha den hastigheten. Laddning från 10 till 80 procent sker på bara tolv minuter och batteriet kan leverera mer effekt än motorn kräver. Batterisystemet på Ducatin är unikt och utvecklat av Audi-specialister inom Volkswagenkoncernen.
– Elbilsrevolutionen är den största förändringen bilindustrin någonsin sett. Solid state-batterier kommer att omdefiniera vad som är möjligt för högpresterande fordon. Dagens demonstration är bara början. Vi kombinerar QuantumScapes världsledande batteriforskare med PowerCos tillverkningsexpertis för att så snabbt som möjligt ta denna banbrytande teknik ut i världen, säger Frank Blome, VD för PowerCo.



LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.