EU vill få dig att köpa en liten prisvärd elbil. Nu ska biljättarna samarbete med EU i en ny satsning.
– Det är därför vi kommer att föreslå ett samarbete med industrin om ett nytt initiativ för små, prisvärda bilar, säger EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.
EU-kommissionens ordförande höll idag tal inför Europaparlamentet. En tonvikt låg på den eskalerande konflikten med Ryssland efter dagens kränkning av Polen med ryska drönare. Samtidigt presenteras en rad satsningar på klimatet. Det står det klart att EU kommer att satsa lika hårt på elbilar som tidigare. Nu ska alla i EU få råd att köpa en egen elbil.
Tillsammans med bilindustrin planerar EU en satsning på att Europas invånare ska byta till små billiga elbilar. Enligt von der Leyen ska elbilarna bli lättare och effektivare än tidigare. Hon kallar det E-elbil, där E står för Environmental.
–Miljontals européer vill köpa prisvärda europeiska bilar. Därför bör vi också investera i små, prisvärda fordon. Både för den europeiska marknaden, men också för att möta den växande globala efterfrågan, säger Ursula von der Leyen.

Exakt vilka bidrag eller villkor satsningen kommer att innehålla har EU inte uppgett. Men satsningen tycks inte omfatta stora, dyra och tunga elbilar. Och det verkar inte som bilar tillverkade i Kina kommer att omfattas. Samtidigt vill von der Leyen få igång batteriproduktion i Europa för att slippa vara beroende av batterier från Kina.
– Framtidens bilar – och bilarnas framtid – måste byggas i Europa., säger hon.
På fredag får hon dock muthugg av bilindustrin. Då kommer EU-kommissionen att ha möte med bilindustrin, med Mercedes vd och ACEA:s ordförande Ola Källenius i spetsen. De jobbar för att EU ska riva upp sitt förbud mot förbränningsmotorer från 2035. Kanske finns det en öppning där EU kan satsa på elbilar med morötter, utan ett totalt förbud för den gamla tekniken.
– Med respekt för teknikneutralitet förbereder vi nu översynen för 2035, säger von der Leyen.
Ursula von der Leyens tal om bilar
Det tredje exemplet jag vill lyfta fram är bilar.
De är en grundpelare i vår ekonomi och industri.
En europeisk stolthet.
Miljontals jobb är beroende av den.
Tidigare i år gav vi sektorn större flexibilitet för att nå sina mål för 2025.
Detta fungerar.
Och med respekt för teknikneutralitet förbereder vi nu översynen för 2035.
Och miljontals européer vill köpa prisvärda europeiska bilar.
Därför bör vi också investera i små, prisvärda fordon.
Både för den europeiska marknaden, men också för att möta den växande globala efterfrågan.
Det är därför vi kommer att föreslå ett samarbete med industrin om ett nytt initiativ för små, prisvärda bilar.
Jag anser att Europa borde ha sin egen E-bil.
E för environmental – ren, effektiv och lätt.
E för economical – prisvärd för människor.
E för European – byggd här i Europa, med europeiska leveranskedjor.
För vi kan inte låta Kina och andra erövra denna marknad.
Oavsett vad – framtiden är elektrisk.
Och Europa kommer att vara en del av den.
Framtidens bilar – och bilarnas framtid – måste tillverkas i Europa.
Källa: Utdrag ur State of Union 2025
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter