Därför är inbytespriset på din bil så mycket lägre

Så här mycket tjänar bilhandlaren på att sälja vidare din bil. 
– Alla som sålt en bil till en handlare har tyckt att de fått för dåligt betalt, säger Ronny Svensson.

Att byta bil är en stor sak för många. Samtidigt innebär det en ganska stor investering. Många bilägare tvekar mellan att sälja bilen privat och att byta in den hos handlaren.
– Det är nog inte helt ovanligt att folk tycker att de får för lite för sin gamla bil, säger Ronny Svensson.

Bilköpet blir en förhandlingsfråga. Din gamla bil är en bricka i spelet. Man vill såklart ha så mycket betalt som möjligt för den. Många slår upp bilen i olika värderingstjänster och tror att de ska få mer betalt.
– Bilhandlaren tar in bilen och har två alternativ. Antingen skeppas bilen iväg till en annan handlare eller så tar de in den i hallen. Då ska det rekondas och göras en hel del arbete för att den ska vara säljbar, säger Ronny Svensson.

Bilar som står i bilhallen kostar stora pengar för bilhandlarna.

Bilhandlaren har stora omkostnader för den nyligen inköpta bilen. Det gäller att få den så säljbar som möjligt på kortast möjliga tid.
– Sedan ska bilen ställas ut i hallen. Det kostar pengar med räntor, löner och elektricitet. De börjar rulla iväg direkt, säger Ronny Svensson.

Hos Björkmans Bil i Falun har man förhandlat med många kunder. Där tycker säljarna att kunderna i dag är mindre missnöjda än förr i världen.
– Jag tycker att det går åt andra hållet, i dag är allt så transparant, kunder förväntar sig ungefär vad de får, säger Peter Storsnes, försäljningschef på Björkmans Bil. 

Om kunderna fattar humör finns det goda argument. Bilhandlaren måste göra en ekvation vid varje affär. De har inte råd att förlora pengar. Då finns det inte pengar till löner och utgifter. 
– Det går att förklara våra kostnader, folk förstår vad man säger och när alla kort finns på bordet så fattar de flesta, då frågar man dem hur mycket deras bil ska kosta, säger Peter Storsnes.

I slutändan blir det inte många tusenlappar över för bilhandlaren. Det påslag som görs beräknas noga. 
– Jag skulle säga att det ligger mellan 15-19 procent påslag från att de köpt in bilen till att de säljer den. Så om handlaren ger dig 100 000 kronor för bilen, säljer den den för 115-119 000 kronor, säger Ronny Svensson.

På Björkmans Bil håller man med experten. 
– Det kan stämma ganska bra. Sedan är det skillnad på märke och modeller också. Vissa bilar kan behöva större marginaler, säger Peter Storsnes

Det senaste året har många mindre bilhandlare gått omkull. Utgifterna skenar och allmänheten blir allt mer försiktig med sina pengar. 
– Kapitalet kostar också pengar och bankerna är inte alltid roliga. Det finns de som är specialiserade på sådan här verksamhet och deras räntor är inte billiga. Därför kostar en bil pengar för varje dag den står osåld i hallen, säger Ronny Svensson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt