Varnar för att riva upp förbud: ”Blir ett bilmuseum”

Biltillverkarna kan klara sina utsläppsmål efter att elbilar ökat med 38 procent. Nu varnar miljöorganisationen Transport & Environment för att ett upprivet förbud är en återvändsgränd. 
– Vi behöver en europeisk bilindustri som är ledande inom en av 2000-talets kritiska teknologier, inte en som sätter oss på vägen mot att bli ett bilmuseum, säger Lucien Mathieu.

Höga röster höjs för att EU ska riva upp sina utsläppskrav och förbudet mot förbränningsmotorer från 2035. Men en ny rapport från forsknings- och lobbygruppen Transport & Environment visar att nästan alla biltillverkare är på väg att klara målen. Orsaken är att elbilsförsäljningen fått fart i år. De europeiska biltillverkarna har ökat sina elbilar med 38 procent fram till juli. 

Tesla ligger av naturliga skäl allra bäst till. Volvo Cars kommer in som god tvåa genom att de säljer en stor andel laddhybrider. T&E uppmanar nu EU att inte lyssna på nödropen från Mercedes vd Ola Källenius som även är ordförande i bilindustriföreningen ACEA. 

Så här ligger biltillverkarna till just nu i jakten på att klara CO2-målen.
Så kommer biltillverkarna att öka försäljningen av elbilar – enligt T&E.

– Biltillverkare målar upp en fruktansvärd bild eftersom de vill att deras mål ska försvagas. Men verkligheten är att elbilsförsäljningen ökar kraftigt och utsläppsregler är nyckeln till den ekvationen. Genom att hålla sig till de överenskomna reglerna kan Europa ge sin bilindustri en chans i den globala elbilskapplöpningen. Men att försvaga målen kan leda till att andra tillverkare går samma väg som Mercedes, som halkar efter i elektrifieringen och måste köpa krediter från sina konkurrenter, säger Lucien Mathieu, bilchef på T&E.

Mycket talar istället för att det handlar om vinster. Fortfarande är det betydligt mer lönsamt för biltillverkarna att sälja en bil med förbränningsmotor jämfört med en elbil. Men T&E spår att fallande priser på batterier ska lösa det problemet. De varnar för att det är en återvändsgränd att riva upp förbudet. 

– Europeiska biltillverkare lever i molngökens land om de tror att Kina kommer att sluta förnya sig medan de försöker förlänga den förflutnas teknik. Om Europeiska kommissionen tillåter biltillverkare att stanna upp utvecklingen inom elbilar kommer Europa att förlora mark inom en annan viktig industri till globala konkurrenter. Vi behöver en europeisk bilindustri som är ledande inom en av 2000-talets kritiska teknologier, inte en som sätter oss på vägen mot att bli ett bilmuseum, säger Lucien Mathieu.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt