Nytt fall av Adblue-blåsning. Besviken bilköpare vänder sig till Allmänna reklamationsnämnden.
– Det är skäl att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
Kristianstadsbladet berättar om en 75-årig man i natursköna Bromölla som råkat illa ut hos en lokal bilhandlare. Tidigt i våras när det började prunka på Ryssbergets sluttningar gick den här mannen till bilhandlaren. Han hade sett en annons för en utmärkt dieselbil som skulle kosta 135 000 kronor. Handlaren lovade dyrt och heligt att den var i gott skick så de skakade hand och skrev under handlingarna.
Det dröjde bara några dagar innan problemen dök upp. Plötsligt började motorlampan lysa och det visade sig att Adblue var urkopplad eller ur funktion. Dessutom hade bilhandlaren inte skrivit över bilen på honom, den stod fortfarande skriven på den förra ägaren.
– Om du köpt en bil och det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det en grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen (bilden ovan).

Den besvikna och bekymrade bilägaren vände sig då till bilhandlaren. Denne lovade att laga felen och åtgärda allt som utlovats vid affären. Men felen kvarstår även efter två omgångar på verkstaden.
– Skulle du som handlare sälja en bil med ett bortkopplat AdBlue-system så har du ansvar för detta inför nästa bilägare. Detta gäller även om man inte vet det, som sagt går det kanske att trycka den igenom besiktningen, säger Ulf Stefansson.
Nu har 75-åringen tröttnat på bilhandlaren. istället har han valt att anmäla honom till Allmänna reklamationsnämnden. I sin anmälan vill han antingen häva köpet, eller så ska handlaren åtgärda felen och leverera bilen i utlovat skick.
Detta blir inte första gången ARN hanterar Adblue-fall. I våras beslutade nämnden att en annan bilköpare fick rätt mot en bilhandlare i västra Skåne. Bilköparen var en kvinna från Malmötrakten som köpte en Mercedes med dieselmotor. Snart visade det sig att Adblue var urkopplad.
– Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning. AdBlue-systemet är en viktig del av fordonets avgasrening och regleras under EU:s Euro 6-normer. Att modifiera eller inaktivera systemet innebär att fordonet inte längre uppfyller utsläppskraven, vilket kan leda till betydande juridiska och ekonomiska konsekvenser för både verkstäder och fordonsägare, säger Ulf Stefansson, juridisk expert hos Fordonsjuristen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.