Chockbilder: Så klarar äldre bil modernt krocktest

Ett nytt krocktest visar svart på vitt hur osäkra äldre bilar egentligen är. En Volkswagen Golf från 80-talet fick möta dagens säkerhetskrav. Och resultatet är allt annat än vackert – och skrämmande.

Det är ingen hemlighet att moderna bilar har blivit mycket säkrare, men först när man ser bilderna från en riktig krasch blir skillnaderna tydliga. Tyska Dekra lät en Golf II från 1980-talet köra in i en krockbarriär i 64 km/h. Det är samma typ av test som används i dagens Euro NCAP-tester.

Resultatet var förödande. Karossen vek sig direkt, A-stolpen knäcktes och delar av bilen pressades in i kupén. Chansen att klara en sådan kollision med livet i behåll är enligt Dekra mycket liten. Dekra jämför testet med resultaten från ett nyligen gjort test med en Golf från 2024. Där stod kupén emot smällen utan att deformeras och testdockorna klarade sig med minimala skador.

På 80-talet byggdes bilar på ett helt annat sätt än i dag. Stolparna var smala och rutorna stora, vilket gav bra sikt men en svag kaross. Airbags var ovanliga och bältet saknade försträckare. Vid en krock tog kroppen i princip hela smällen. Testet visar också den enorma skillnaden mellan de två generationerna. Och visar varför moderna bilar byggs med tjockare stolpar, förstärkta strukturer och en rad säkerhetssystem som airbags och avancerade bromsar.

Foton: DEKRA

I dag ser det därför annorlunda ut. Euro NCAP började med sina tester på 90-talet och sedan dess har bilsäkerheten utvecklats i rekordfart. Tillverkarna vill nå fem stjärnor i testerna och det har lett till starkare konstruktioner, deformationszoner som leder bort kraften vid en kollision och avancerade skyddssystem som airbags och autobroms.

För den som kör en klassiker kan bilderna kännas brutala. Men testet understryker en sak: utvecklingen har gjort bilarna inte bara snabbare och bekvämare, utan framför allt betydligt säkrare. Och det är först när man ser vad som händer med en 40 år gammal bil i en frontalkrock som man verkligen förstår varför.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt