Nyköpt BMW tappade hjul på motorvägen

Mannen köpte en fin BMW 530e. Men bara dagar senare tappade bilen hjulet mitt på motorvägen. Bilfirman vägrar ta ansvar. 
– Bultarna satt löst, det kan både bärgaren och verkstaden bekräfta, skriver kunden till ARN.

Den 20 januari i år bestämde sig en man från Stockholmstrakten för att köpa en BMW 530e från 2018. Bilen kostade ungefär 250 000 kronor och han körde från bilhandlaren med gott humör och nybilskänsla. Men snart inträffade det oväntade. 
– Den 24 januari tappade bilen ett hjul på motorvägen. Orsaken till detta var att bultar satt löst. Detta har både bärgaren och verkstaden som bilen bärgades till har bekräftat detta, står det i anmälan.

Upplevelsen var mardrömslik. Hans hjul hade lossnat på motorvägen. Det hade kunnat sluta riktigt illa. Nu kom den nyblivna bilägaren undan med blotta förskräckelsen. Så fort bilen kom till verkstaden hörde han av sig till bilhandlaren.
– Bilfirman kan inte stå till svars för att bilen har tappat sitt hjul. Vad som kan ha hänt med hjulet efter leverans kan inte bilhandlaren stå till svars för, svarar företaget. 

Flera oberoende experter intygade att däcken inte satt fast på rätt sätt. Lösa bultar är ett misstag som en seriös bilfirma inte ska göra. 
– Företaget hade inte satt fast vinterdäcken, vilket gjorde att olyckan inträffade. Han har anmält skadan till sitt försäkringsbolag som kommer att laga bilen, står det i anmälan.

Bilfirman finns över hela Norden. De har flera filialer och samarbetar med finansbolaget Santander. När kunden förklarade vad som hänt vägrade de att erkänna sitt misstag. Enligt dem var bilen i utmärkt skick. Bilfirman påstår att bultarna lossnat på några få dagar.
– Företaget levererade bilen servad, vilket utfördes den 14 januari 2025. Bilen besiktigades dagen efter och blev godkänd, svarar företaget.

Bilköparen är upprörd. Hela händelsen har ställt till det för honom. Han har fått lösa sina arbetsresor och samtidigt acceptera en högre försäkringspremie. 
– Konsekvenserna kommer att bli att försäkringsbolaget kommer att höja försäkringspremien. Därför vill han ha ersättning för reparationen samt självrisken. Reparationen kostar cirka 34 000 kr. 

Allmänna reklamationsnämnden tittar på fallet. De kom fram till att bilen hade ett uppenbart fel när den levererades. 
– Enligt lagen ansvarar säljaren för fel som fanns på varan när den överlämnades till köparen, även om felet visar sig först senare (s.k. ursprungligt fel). Ett fel som uppstår inom de första två åren från leveransen ska anses ha funnits vid leveransen, om säljaren inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varans eller felets art, skriver ARN. 

Eftersom kunden uppgett att hans försäkringsbolag ska stå för reparationen rekommenderas bilhandlaren att betala självrisken. 
– Däremot har en kostnad om 3 000 kr uppstått i form av självrisk med anledning av felet. Bilhandlaren ska därför rekommenderas att ersätta bilägaren med 3 000 kr.  
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt