Missen som gör att bilmärken gräver sin egen grav

Ny rapport varnar för kinesisk bilindustri. Missen som gör att europeiska bilmärken gräver sin egen grav.  
– Kina har utvecklats från en nettoimportör av personbilar före 2020 till världens största nettoexportör, står det i rapporten.

Snart kommer kineserna att konkurrera ut europeerna på sin egen hemmamarknad. Det står i en rapport som är skriven av Global Fuel Economy Initiative (GFEI) och FIA Foundation. Enligt författarna gräver de europeiska bilmärkena sin egen grav. Genom att bara satsa på dyra SUV:ar öppnar man upp för kineserna att ta över. 
– De kinesiska märkenas dominans kommer att drivas av deras högre koncentration av små, prisvärda elbilar, som europeiska och brittiska biltillverkare för närvarande förbiser.

Bilmärkena i den gamla världen satsar stenhårt på stora vräkiga SUV-modeller. Elbilar är något för de som har lust att punga upp med en miljon för en ny bil. Samtidigt pumpar kineserna ut små och billiga elbilar. 
– Kina, som nu står för 27 procent av den globala försäljningen av personbilar, har säkrat en konkurrensfördel när det gäller tillverkning av mindre elbilar, med styrkor inom viktiga aspekter av elbilsproduktion, inklusive batteriförsörjningskedjor, tillverkningseffektivitet och programvara.

Enligt rapporten har de europeiska biltillverkarna helt snöat in på att bygga stora och dyra bilar. Volvo är ett praktexempel som nästan enbart erbjuder sina kunder en SUV. Det här gör att de helt missar en gigantisk kundgrupp. Samtidigt som man missar miljömålen som blir allt viktigare för varje år. 

Författarna bakom rapporten uppmanar därför biltillverkarna i Europa att apa efter kinesernas modell. Annars kommer de att vara utkonkurrerade om några år. Man tar Storbritannien som ett talande exempel. Där är redan tio procent av bilarna från Kina och siffran ökar hela tiden.

I Storbritannien har regeringen infört generösa subventioner för alla som köper en mindre och billigare elbil. Man hoppas därigenom att det ska uppmuntra till att utveckla nya elbilar som går hem hos en bredare publik. De egna märkena Jaguar och Land Rover har visserligen lanserat elektriska modeller, men dessa kostar över en miljon kronor. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt