Transportstyrelsen: Dubblad tid mellan besiktning

Transportstyrelsen föreslår dubbel intervall för besiktning av gamla bilar. Möter motstånd från besiktningsbranschen.
– Vi har sett att antalet underkända bilar som är tio år minskar, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

EU-kommissionen vill att bilar som är tio år och äldre ska besiktigas var tolfte månad. Idag är det varje fjortonde månad som gäller i Sverige. Förslaget har nyligen varit på remiss i Sverige. Transportstyrelsen sätter sig på tvären och tycker inte att det är en bra idé.
– Vi har avstyrkt det här förslaget. Om man tittar på statistik så sjunker antalet underkända bilar som är så gamla. Det är ett tecken på att de är av ganska god kvalitet, säger Anders Gunneriusson.

Istället tycker Transportstyrelsen att vi kan flytta upp intervallet. Enligt deras beräkningar skulle vi kunna ha besiktning vartannat år på de här äldre bilarna. 
– Vi skulle kunna ha gränsen på 24 månader i Sverige med tanke på den besiktningsstatistik som vi har. Enligt den verkar det vara en god kvalitet på bilarna, säger Anders Gunneriusson.

Transportstyrelsen säger nej till EU:s förslag om tätare besiktning – de vill istället la längre intervall.

Enligt EU:s i dag gällande föreskrifter ska medlemsländerna ha besiktning vartannat år. Sedan har medlemsländerna frihet att själva sätta gränser inom de ramarna. 
– I Sverige har vi haft efter 14 månader, men nu vill de sänka till tolv och det förslaget avstyrker vi, säger Anders Gunneriusson

Bakom EU-kommissionens förslag finns material insamlat av CITA. Det är de internationella besiktningsorganens samarbetsorganisation. De har länge drivit frågan om att lägg till flera kontrollpunkter vid besiktningarna och sänka tiden mellan besiktningsperioderna.
– Så kan inte Transportstyrelsen tänka. Vi måste överväga nytta mot kostnad för medborgare, åkerier och företag, det måste vara möjligt att äga och kunna köra en bil, säger Anders Gunneriusson. 

Transportstyrelsen vill se dubblad til mellan kontrollbesiktningar, något som skulle göra att besiktningsföretagen tappade stora intäkter.

Besiktningsbolagen är kritiska till Transportstyrelsens förslag. De vill ha kortare intervaller och hårdare krav. 
– Man hänvisar till en sjunkande trend av underkännanden men den är till största delen beroende av att TS 2018 ökade gränsvärdena och nivån på till exempel avgasutsläpp för flera fordon så att de svenska bilarna får släppa ut högre nivåer av skadliga avgaser än tidigare vilket är en ytterst märklig utveckling av det svenska regelverket, säger Magnus Moberg, teknisk expert på Besikta. 

Besiktningsbranschen behöver inte ta hänsyn till bilägarnas ekonomier. I sin årsrapport skriver de klart och tydligt om sin ståndpunkt.
– Reparationskostnader är inget som är relevant i sammanhanget. Transportstyrelsen kan inte ta hänsyn till att reparationen kostar, står det.

Enligt EU-kommissionens kostnads och nyttokalkyl kommer deras förslag att innebära ökade intäkter för besiktningsorganen. Med tätare kontroller tjänar de mer pengar. 
– Det står till och med i rapporten att det kommer bli en ökning av intäkterna för besiktningsorganen. Det finns till och med en kalkyl hur de kommer att öka, säger Anders Gunneriusson. 

Vi har sökt flera besiktningsföretag och deras svenska branschorganisation om den här frågan. Ingen har riktigt velat svara på frågor. 
– Vi kan inte se en sådan trend,dock har vi inte hela bilden som Transportstyrelsen beskriver, säger Per Anders Blommefors på Svensk Bilprovning.

Transportstyrelsen har vägt statistik mot allmännyttan. Då har de kommit fram till att en ökning av intervallen är berättigad. 
– Vi förstår att besiktningsorganen vill se så många besiktningar med kort intervall som möjligt. Det ökar deras intäkter, men vi kan inte tänka så på Transportstyrelsen. Vi måste väga allmännyttan mot detta, säger Anders Gunneriusson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt