Ägare är livrädda för rattarna i Volkswagens elbilar. Dödsolyckor har redan skett.
– Skräckslagna och tveksamma att köra bilen, säger två förare som nu stämmer företaget.
När Volkswagen lanserade sina beröringskänsliga rattknappar skulle de kännas moderna – men verkligheten blev en annan. Knapparna är känsliga, svåra att använda utan att ta blicken från vägen och har väckt irritation bland många förare. Enligt stämningen kan de till och med utgöra en säkerhetsrisk: den adaptiva farthållaren kan aktiveras av en lätt handrörelse, vilket kan skapa farliga situationer på vägen.
Volkswagen har redan erkänt att knapparna var ett misstag, och har faktiskt redan börjat använda vanliga rattknappar i vissa modeller. Ett exempel är Golf 8 (2024), som har gått tillbaka till traditionella knappar istället för de känsliga touchkontrollerna, enligt Carscoops. Men i andra modeller, som ID.4, sitter fortfarande de kapacitiva knapparna kvar – men kanske inte länge till.

Två ägare till VW ID.4, som nämns i stämningen, uppger att de blivit ”skräckslagna och tveksamma” till att köra sina bilar. De anklagar Volkswagen för att inte ha informerat kunderna om problemet, inte erbjudit gratis reparationer eller ersättningar och inte tagit ansvar för felet. Det har också rapporterats om tidigare fall. Även en kvinna i Växjö har råkat ut för problem. Hon råkade trycka på touchknappen för farthållaren, vilket fick hennes elbil att skena – och ledde till en dödsolycka.
Kärandena, alltså de som stämmer VW, hävdar att bilmärket känt till problemet från tidigare klagomål från kunder, interna dokument och rapporter från återförsäljare. I stämningen anklagas företaget för bedrägeri genom utelämnande, brott mot garanti samt otillbörlig vinning. Ärendet har lämnats in till en federal domstol i New Jersey, och även brott mot konsumentskyddslagar i Connecticut och Massachusetts tas upp.
Volkswagen erkände för några år sedan att de beröringskänsliga rattknapparna var ett misstag. Företaget lovade att återinföra vanliga, fysiska knappar i framtida modeller. De gamla knapparna kommer bland annat tillbaka redan 2026 i den helelektriska ID.2all, enligt European Transport Safety Council. Men det kan dröja flera år innan alla modeller är fria från de känsliga touchknapparna.
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.