Så här ska polisen jaga bilar som släpper ut farliga avgaser. Nya mätbilar kan ge dig körförbud mitt i trafiken.
– Detta innebär att fordon med mätutrustning körs i anslutning till fordonets avgasrör för att mäta i avgasplymen, skriver polisen i sitt remissvar till regeringen.
Det fuskas friskt med Adblue inom hela EU. Samtidigt släpper dieselbilar ut mängder med partiklar och NOx-gaser. Nu vill EU-kommissionen komma tillrätta med detta. Enligt deras förslag ska polisen skaffa mätbilar. De här kommer att lurpassa i trafiken och mäta mängder med fordons utsläpp. De lägger sig bakom din bil och mäter avgaserna. Om du överstiger gränsvärdet innebär det körförbud på stående fot.
– Medlemsstaterna ska därför använda fjärrmätningsmetoder för att avslöja bilar med otillåtna utsläpp. De här kontrollerna är mer effektiva än den traditionella besiktningen. Genom att använda fjärrmätning kommer man att avslöja betydligt fler fordon, skriver EU-kommissionen i förslaget som nu är på remiss hos svenska myndigheter och organisationer.

EU vill nu att polisen i Sverige och de andra medlemsländerna ska skaffa sig nya mätbilar. Med de här ska man mäta utsläppen på vägarna hos stora mängder fordon varje år. Bilägarna kommer inte att märka något förrän de ser blåljus i backspegeln.
– Detta innebär att fordon med mätutrustning körs i anslutning till fordonets avgasrör för att mäta i avgasplymen. Dessa mätmetoder föreslås omfatta årlig kontroll av 30 procent av medlemsstaternas samtliga fordon, skriver svenska polisen i sitt remissyttrande.
Den svenska polisen är inte jublande glad över förslaget. Det här innebär stora förändringar. Man måste skaffa de nya mätbilarna och utbilda personal. Samtidigt tar det resurser från den vanliga brottsbekämpningen.
– Förslaget kan innebära behov av anskaffande av för ändamålet lämpade fordon med särskild analysutrustning. Om Polismyndigheten skulle genomföra kontrollerna skulle stora personella resurser behöva omfördelas från annan polisiär verksamhet, skriver polisen i sitt svar.
Polisens invändningar får inget stöd från andra myndigheter. Hos Trafikverket tycker man att det är en bra idé att låta konstaplarna övervaka utsläpp längs vägarna.
– Trafikverket anser att förslaget har potential att leda till ökad regelefterlevnad, mindre buller och mindre luftföroreningar. Det är dock viktigt att regelverk och standarder för mätmetoder blir ändamålsenliga för att på ett kostnadseffektivt sätt identifiera och förhindra manipulerade och högemitterande fordon, skriver Trafikverket i sitt svar.
På fredag går remisstiden ut. Då ska alla inblandade myndigheter ha gett sitt svar. Hos den svenska polisen hoppas man att regeringen ska befria dem från den här bördan i framtiden. De hoppas att någon annan myndighet kan köra runt med mätbilarna i den svenska trafiken.
– Polismyndigheten anser att Sverige i förhandlingsarbetet ska driva att sådana kontroller ska anordnas i huvudsak på ett automatiserat sätt och av någon annan myndighet eller organisation.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.