Det här händer om du drar i den elektriska parkeringsbromsen i full fart. Tyska polisen visar något som kan rädda ditt liv.
– Patrullteamen tränar regelbundet denna nödmanöver på våra körutbildningar, säger poliserna.
Idag säljs bara någon enstaka ny bilmodell med klassisk manuell handbroms. De flesta bilmodeller har sedan ett antal år tillbaka fått en elektrisk handbroms. Många bilister har säkert funderat på vad som skulle hända om de drar i knappen i full fart, men inte vågat testa. Nu går den tyska polisen ut och informerar om sina övningar och uppmanar alla bilister att ha koll på sin bilmodell.
Ett patrullteam på polisens träningsbana trycker in knappen. De simulerar även en nödsituation där föraren har tuppat av. Det visar sig att i de flesta bilmodeller kan du nödstoppa bilen med hjälpa av handbromsen.
– Med den elektroniska bromsen kan du säkert stanna fordonet i nödfall. Bromskraft fungerar på alla 4 hjul, med ABS stöd. Patrullteamen tränar regelbundet denna nödmanöver på våra körutbildningar, berättar poliserna.
De är inte de enda som testat funktionen. Tidigare har bland annat Top Gear demonstrerat vad som händer när de drar i handbromsknappen hos en VW Golf i 192 km/h. Det visade sig att bilen stannade säkert trots den höga farten. Men det ska inte tas för en garanti att det fungerar i alla bilar. Funktionen kan skilja sig åt mellan olika bilar. Ett bra råd är att konsultera instruktionsboken för just din bilmodell.
När du drar upp den elektriska parkeringsbromsens spak så aktiveras parkeringsbromsen och en ljudsignal larmar. Flera kontrollampor börjar lysa. När knappen för den elektriska parkeringsbromsen släpps ska bilen sluta tjuta och varningslamporna släckas.
De flesta tillverkare rekommenderar att använda p-bromsen det ordinarie bromssystemet slutar att fungera. För att åstadkomma bromsningen ska knappen hållas uppe under bromsningen. Det räcker inte att trycka på knappen en gång.
– I nödfall kan parkeringsbromsen aktiveras när bilen är i rörelse genom att dra och hålla upp reglaget. Bilen bromsas då kraftigt med färdbromsen, skriver Volvo. Hos många vanliga Volvomodeller sitter dock bromsknappen dumt nog till vänster om föraren.
Även Mercedes och flera andra tillverkare skriver att parkeringsbromsen går att använda i undantagsfall om vanliga färdbromsen slutat fungera. Om föraren skulle bli medvetslös kan bromsknappen ha en livräddande funktion för passagerare i bilen. Konsumentsajten Consumer Reports har testat funktionen för nio olika bilmodeller i 8 km/h, 32 km/h och 96 km/h för att se vad som händer.
– När parkeringsbromsen kopplas in kan det bäst beskrivas som ett bullrigt stopp. Den totala upplevelsen ligger någonstans mellan ett panikstopp och normal bromsning, säger Mike Crossen, biltekniker på Consumer Reports.
Att veta hur funktionen ser ut just i din bilmodell kan bli livräddande om bromsarna slås ut eller om en som kör drabbas av sjukdom. Läs instruktionsboken och sätt dig in i vad som gäller för just din bilmodell. Men undvik att testa funktionen ute i trafik om det inte är en nödsituation.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter