Skoda Enyaq har snabbt blivit en av Sveriges mest sålda elbilar. Men nu börjar priserna rasa. För samma pengar som tre års leasing kan du i dag köpa en begagnad Enyaq och äga bilen själv. Men vad blir egentligen mest fördelaktigt?
Att köpa elbil har blivit allt mer intressant. Inte minst när priserna på begagnade modeller börjar krypa ner mot nivåer som för bara något år sedan var otänkbara. Ett exempel är Skoda Enyaq. Just nu går det att hitta en begagnad Enyaq från 2022 för strax över 280 000 kronor. Det handlar om modellen iV 60 med 62 kWh-batteri, 180 hästkrafter, navigation, kamera, dragkrok och stöd för Apple CarPlay. Den har rullat knappt 7 700 mil och har en uppgiven räckvidd på 401 kilometer enligt WLTP.
Men det finns även ett annat alternativ som sticker ut just nu: att privatleasa en helt ny Skoda Enyaq 2025. En aktuell kampanj erbjuder bilen på privatleasing för endast 5 310 kronor i månaden under tre år, inklusive serviceavtal och 1 000 mil per år – därefter tillkommer kostnader för övermil. Den nya versionen lockar inte bara med fabriksny garanti och senaste tekniken, utan också med förbättrad prestanda.
Räckvidden har ökat till 571 kilometer enligt WLTP, vilket är 16 mil längre än 2022 års modell. Batteriet är på 82 kWh brutto, förbrukningen ligger på låga 15,2 kWh per 100 kilometer och snabbladdning från 10 till 80 procent tar bara 28 minuter. Räknar man på leasingkostnaden landar totalpriset på ungefär 191 000 kronor under tre år. Alltså nästan lika mycket som den begagnade bilen kostar att köpa direkt. Skillnaden är att du efter leasingperioden lämnar tillbaka bilen, medan du som köpare behåller den.
Men den som köper begagnat måste i gengäld räkna med att bilen är äldre, att vissa delar kan behöva bytas inom kort och att värdeminskningen fortsatt tickar. Å andra sidan behöver du inte bekymra dig över att varje körd mil kostar extra eller om bilen skulle få en repa när du parkerar.
För båda alternativen gäller samma batterigaranti. Åtta år eller 16 000 mil, beroende på vad som inträffar först. Och eftersom Enyaq är en relativt ny modell på marknaden är det fortfarande svårt att säga exakt hur väl de begagnade bilarna håller i längden. Men mycket talar för att det är nu priserna börjar bli riktigt intressanta, när bilen blivit tre år “gammal”.
En ny Enyaq kostar i dag från 560 000 kronor, så att kunna få in en stor SUV-elbil i garaget för under halva priset är ett tecken i tiden. Och nu finns möjligheten att både köpa den till ett fullt rimligt pris men också leasa på kampanj om man föredrar det. Eller så går man vidare och kollar på andra erbjudanden vi skrivit om som exempelvis Volvo XC60, BMW i4, Polestar 4, Volvo EX40, Volkswagen ID.4 eller Skoda Elroq.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.