Kravet: Bromsljus i fram på bilar

Bromsljus fram på bilar kan bli verklighet. Österrikiska forskare kräver ny funktion på bilar efter en trafiksäkerhetsstudie.
– Jag tycker att  det låter lite märkligt, säger den erfarne trafikpolisen Anders Schääf.

Trafiksäkerhetsinstitutet TU i Graz simulerade 200 verkliga olyckor. Man testade hur utfallet skulle bli om bilarna hade bromsljus där fram. Resultatet visade sig att mellan 7 och 17 procent av olyckorna hade kunnat undvikas.

Enligt de österrikiska forskarna ökar bilarnas synlighet i trafiken. Dessutom blir förarnas intentioner ännu tydligare för medtrafikanterna. Det gäller både för fotgängare och andra bilar, till exempel när bilen ska köra ut från en korsning. Det gör trafikmiljö betydligt säkrare och enligt deras slutsats blir det säkrare. 
– Iden skulle möjligtvis fungera i stadsmiljö eller områden där bilister och fotgängare möts och hastigheten är lägre men hur ska man styra att inte bromsljusen fungerar på andra sträckor, säger Anders Schääf.

Trafikpolisen Anders Schääf ser en del problem med det nya förslaget.

Den erfarna trafikpolisen ser inte bara möjligheter. Bromsljus där fram kan också ställa till det i trafiken. Allra helst när det är mycket trafik. Då kan extra bromsljus snarare bli en trafikfara. Allra helst på vägar med flera filer och där trafiken är mycket tät. 
– Jag ser framför mig E6 i Göteborgsområdet eller E4 Essingeleden Stockholm där sex  respektive åtta filer med fordon under högt trafiktryck, mörker och så lyser strålkastare fram samtidigt som det blinkar bromsljus både fram och bak likt en ljusshow.

Det har tidigare gjorts försök i Slovakien. Då utrustades omkring 3000 bilar med bromsljus fram under ett år. Efteråt sade 75 procent av testarna vara positiva att utrusta bilen med bromsljus där fram.
– Jag har hört talas om undersökningen men är inte helt inläst på utfallet. Bara lagändringen för att få till detta på ett adekvat sätt är en process i sig.

Den svenska trafikpolisen är försiktig med att kommentera de nya rönen. Bromsljuset i bilens framdel kommer att förändra trafiksituationen radikalt. Att gå från datorsimulering till verklighet är ett stort steg. 
– Jag har inte läst den här rapporten. Men kan yttra mig som trafikpolis och privatperson. Det låter lite märkligt, avslutar Anders Schääf.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt