Bilägare löper stor risk att köpa förfalskade bildelar. Nu går Mercedes ut och varnar för 1,5 miljoner falska delar.
– Vid första anblicken är de ofta svåra att skilja åt, men förfalskade produkter utgör betydande risker för miljontals trafikanter, uppger Mercedes.
Förfalskade bildelar har blivit ett allt större problem. De är svåra att skilja från äkta. Men nu förklarar Mercedes-Benz krig mot förfalskarna. Enligt biljätten är de farliga för bilisterna och orsaker enorm ekonomisk skada för Mercedes. Nu har Mercedes inlett ett nära samarbete med tull och polis för att få bort de falska delarna.
Några av de vanligaste falska delarna är luftfilter tillverkade av mycket brandfarliga material, sämre bromskomponenter och bromsbelägg som innehåller farliga material som bly och arsenik.Bara under 2024 säkrade myndigheterna mer än 1,5 miljoner förfalskade Mercedes-Benz-delar i 793 razzior.


Det blir även allt vanligare att förfalskarna tillverkar dyra specialdelar från Mercedes-Benz Maybach och AMG. Det har till och med förekommit att hela bilar förfalskas. Mercedes har ett särskilt varumärkesskyddsteam som jagar förfalskarna. Det är inte tillåtet att tillverka en replika av Mercedes bilar.
– Varumärkesskyddsteamet på Mercedes-Benz vidtar konsekventa åtgärder mot sådana intrångsgörande replikor och modifieringar, uppger Mercedes.
Enligt Mercedes är originaldelarna betydligt bättre och säkrare. De uppfyller tekniska, miljömässiga och arbetssäkerhetskrav, vilket säkerställer trafiksäkerheten.
– Genom vår omfattande kamp mot förfalskningsindustrin skyddar vi trafikanter från allvarliga olyckor, skyddar kunder från bedrägerier och stärker förtroendet för vårt varumärke, säger Mercedes säkerhetschef Renata Jungo Brüngger.
För att undvika att köpa förfalskningar bör bilägare undvika misstänkta erbjudanden på nätet. Typiska varningstecken på förfalskningar inkluderar ett betydligt lägre pris, märkbara brister i produktkvaliteten eller försäljning via tvivelaktiga onlinekällor.
– Ibland kan man redan utifrån produktbilderna eller namnen se att de inte kan vara original, särskilt om Mercedes-Benz inte tillverkar dessa produkter, uppger bilföretaget.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter