Nytt bakslag för Volvo: ”Borde aldrig börjat säljas”

Tung amerikansk konsumentorganisation sågar Volvos nya elbil: Den släpptes till kunderna innan den var färdig och borde aldrig ha börjat säljas. Den sägs ha fler fel än Fisker.
– Om EX90 är representativ för vart Volvo är på väg, måste de göra en helomvändning, skriver Consumer Reports. 

I veckan tvingades Volvo Cars ta en smäll på 11,4 miljoner kronor för tekniken till Volvo EX90. Bilen är så försenad att den inte kommer att sälja så bra som Volvo trott. Dessutom kommer den och sedanmodellen ES90 att drabbas av tullar. Nu drabbas bilen av ett nytt tungt bakslag. 

Aktade amerikanska konsumentorganisationen Consumer Reports sågar Volvos elbil. De testar bilar genom att själva köpa dem, istället för att köra specialpreparerade testbilar där felen tagits bort eller åka på bjudresor. Och de upptäckte att bilen var ofärdig och full av problem. 
– Buggig programvara. Inaktiva funktioner. Lysande varningslampor. Dessa problem är inte acceptabla på en ny bil, särskilt inte en lyxig elbil som börjar på 80 000 dollar,  skriver Consumer Reports. 

Många ägare har haft problem med Volvos nya elbil EX90 och fått ta dem till verkstad kort efter köpet.

De är inte nådiga i sin sågning av Volvo. Enligt organisationen riskerar bilen att sänka hela Volvo. Amerikanska kunder kommer inte att acceptera att bilen är så full av fel.  
– Etablerade företag som byggde stora, tunga och dyra saker – som elektriska stadsjeepar med tre rader – förstod att deras produkter måste vara nästan perfekta innan de började säljas. Till skillnad från kaffekoppar kostar elbilar som EX90 80 000 dollar, väger tre ton och är designade för att transportera din familj i 110 km/h. Idag levererar dock tillverkare nya bilar med allvarliga problem och lovar ägarna att en lösning är på gång. 

Det var inte bara airbagen som krånglade i Volvon som de köpte för 800 000 kronor. Bilen uppges vara ofärdig och listan på felen är lång. Enligt Consumer Reports hade den till och med fler fel än Fisker Ocean och de första exemplaren av Tesla Model 3. Under de första 160 milen med bilen fick den tas tillbaka till Volvohandlaren två gånger. Här är listan på felen Consumer Reports upptäckte. 
• Sätena i tredje raden gick inte att fälla korrekt. Återförsäljaren åtgärdade detta men varnade ör att sätesmotorerna kunde överhettas.
• En airbag-varningslampa lyste i över en vecka, och det automatiska krockvarnings-/SOS-systemet fungerade inte förrän en programuppdatering laddades ner och installerades.
• Följande meddelande visas ibland på displayen bakom ratten: ”Startar: Din Volvo gör sig redo. Detta tar några minuter.” Vid dessa tillfällen är bilen tillfälligt okörbar. Det tog fyra minuter för bilen att starta.
• Ljudsystemet stängs av antingen delvis eller helt. Ibland är det radion som inte fungerar. Ibland ansluter inte telefonen. Ibland blir skärmen tom.
• Klimatkontrollerna kan inte användas när skärmen slutar fungera.
• Dödavinkelvarningslarm (BSW) ljuder när bilen står stilla och inte är nära hinder eller andra bilar
• Vid ett tillfälle laddade inte bilen. Flera laddare sprovades och ingen av dem fungerade. Nästa dag laddades EX90:an normalt.

Consumer Reports kontaktade Volvo, som hävdade att en programuppdatering skulle lösa felen. Men många av problemen kvarstod i elbilen. De går så långt som att säga att bilen aldrig borde ha börjat säljas med alla problem.
– Vi kommer att fortsätta övervaka hur bilen presterar, men vi anser att programuppdateringens effektivitet är irrelevant. Om programvaruversion 1.3.18 krävdes för att åtgärda de många buggar vi stötte på, borde EX90 inte ha sålts till allmänheten förrän 1.3.18 var klar och installerad.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt