CATL vill förändra hela Europa. Batterijätten har stora planer på att börja bygga batterimackar i hela världsdelen.
De senaste åren har det dykt upp ett alternativt sätt att ladda din elbil. Istället för att ladda batteriet vid en laddstation finns det batterimackar där det urladdade batteriet byts ut mot ett nytt batteri på bara några minuter. Kinesiska Nio är det företag som satsat hårdast på denna teknik och har idag byggt flera batterimackar i Sverige och resten av Europa. Nu avslöjar även ett annat kinesiskt företag sina planer på att förändra Europa genom batterimackar.
Kinesiska CATL är världens största batteritillverkare, och i en intervju med Financial Times avslöjar företagets styrelsesekreterare, Jiang Li, att företaget gärna hade börjat introducera sina batterimackar i Europa. I Kina har det blivit populärt med batterimackar, men i andra delar av världen går det betydligt långsammare att införa tekniken.
Nio har idag 60 batterimackar i Tyskland, Nederländerna, Norge, Sverige och Danmark. Stellantis har även byggt en batterimack i Spanien. CATL har däremot större planer än så. Bara i år planerar batterijätten att bygga över 1 000 batteribytesstationer i Kina, och inom tre år har företaget satt upp ett mål att driva 10 000 stationer.
– Då kan vi kopiera den affärsmodellen till Europa och andra regioner, säger Jiang Li.
Men även om CATL vill börja bygga sina batterimackar i Europa hotas planerna av strängare regler och högre kostnader som skulle göra det betydligt svårare. Enligt Jiang Li är internationella samarbeten otroligt avgörande för att planerna ska fungera.
– Vi står inför vissa geopolitiska svårigheter, men vi är fortfarande öppna för samarbete, särskilt inom forskning och utveckling, säger Jiang Li.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.