Hemligheten bakom Bugattis kraftpaket på 1800 hk

Nya Bugatti Tourbillion blir en av världens kraftfullaste bilar – utan turbo. Nu avslöjar Mate Rimac hur Bugatti bygger underverket med 1800 hästkrafter. 

I hård konkurrens med Christian von Koenigsegg är Mate Rimac hästkraftskungen av Europa. Han bygger elbilen Rimac Nevera med 1914 hästkrafter. Han är också vd för Bugatti och bygger den mest kraftfulla bilen med förbränningsmotor i Europa. Nya Bugatti Tourbillion har 1800 hästkrafter. 

Nu visar Mate Rimac upp hur V16-motorn utan turbo fungerar tillsammans med hybridsystemet. V16-motorn är framtagen av Cosworth och hybridsystemet är framtaget av Bugatti och Rimac själva.
– Den intressanta historien bakom det är att den elektriska drivlinan, som är väldigt högteknologisk och har väldigt hög prestanda, faktiskt möjliggör denna väldigt känslosamma förbränningsmotor, och de kompletterar varandra där den elektriska drivlinan ger prestanda i lågvarvssegmentet och snabb responstid, och fyrhjulsdriften med den elektriska framaxeln och förbränningsmotorn ger naturligtvis den långsiktiga prestandan och känslorna, ljudet, varvtalet som vi alla älskar, säger Mate Rimac.

Nya Bugatti Tourbillion.

Till skillnad mot Bugatti Chiron drivs inte framhjulen på nya Bugatti Tourbillion av förbränningsmotorn. Istället är det två elmotorer som står för kraften. Bakhjulen drivs av den nya V16-motorn som är ihopkopplade med åttaväxlad dubbelkopplingslåda. Dessutom finns elmotor på 340 hästkrafter på bakaxeln som hjälper motorn. Hela drivpaketet med elmotorer väger 430 kg, vilket är mindre än hos gamla Chiron. 

Elmotorn på bakaxeln startar även bilen och fungerar som en generator för att ladda Bugatti Tourbillion. Batteriet på nya Bugatti ger bilen en räckvidd på 60 km enbart på el. Den totala urladdningseffekten hos batteriet är omkring 1000 hästkrafter. 

Nu återstår det att se om köparna tar en laddhybrid-Bugatti till sina hjärtan. Det har visat sig att elektriska hyperbilar varit svåra att sälja, och efterfrågan på Rimac Nevera har inte varit skyhög. Även andrahandsvärdet på vissa av Ferraris laddhybrider har gått ner i överraskande snabbt takt. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt