Kravet: Förbud för höga motorhuvar

Idag är mer än varannan nyregistrerad bil en SUV. Men nu varnar en rapport för att det har lett till att trafiksäkerheten försämrats. Nu kräver flera organisationer förbud för höga motorhuvar.

En ny rapport visar att motorhuvarna på Europas nybilar har blivit i snitt en halv centimeter högre varje år. Bakom utvecklingen ligger SUV-boomen. De stora bilarnas frontpartier gör inte bara städer trängre utan ökar också risken för allvarliga olyckor.
– Det är omöjligt att se barn som står precis framför vissa av de högsta bilfronterna, säger James Nix, fordonsansvarig på den europeiska miljöorganisationen Transport & Environment.

Studien som omfattar EU, Storbritannien och Norge visar att genomsnittlig motorhuvshöjd i dag är 83,8 centimeter att jämföra med 76,9 centimeter år 2010. Samtidigt har andelen SUV:ar i nybilsförsäljningen stigit från 12 till 56 procent under samma period.

SUV:ar står idag för 56% av nybilsförsäljningen.

Problemet är att bilens front vid en kollision ofta träffar vuxna gångtrafikanter rakt över vitala organ. Ju högre fronten är, desto större risk att den som blir påkörd hamnar under bilen i stället för att knuffas åt sidan. Det kan vara direkt livshotande även i låga hastigheter. En belgisk studie med 300 000 olyckor visar att om motorhuven blir 10 cm högre, från 80 till 90 cm, så ökar dödsrisken för oskyddade trafikanter med 27 procent.

För barn är riskerna ännu mer tydliga för de syns helt enkelt inte. I tester som gjorts för rapporten försvann barn upp till nio års ålder helt ur sikten för föraren i den bilmodell med högst front i EU och Storbritannien, Ram TRX. I en Land Rover Defender kunde föraren inte se barn upp till fyra och ett halvt år.

Nu kräver över 30 organisationer att EU sätter ett tak för motorhuvarnas höjd senast till år 2035. I studien föreslås 85 cm som ett rimligt maxvärde att gå vidare med. Miljöorganisationerna vill även att länder och städer inför rättvisare skatter och parkeringsavgifter. Som tar hänsyn till bilarnas vikt och storlek tills lagstiftarna gör storleksdata mer tillgänglig.

– Ett barn dödas varje dag i trafiken, ändå tillåts bilar bli så stora att barnen inte syns från förarsätet. Hur kan det vara okej? säger Barbara Stoll från Clean Cities-kampanjen. Hon menar att städer nu måste agera snabbare för att stoppa den växande trenden med “bilutbredning” – där monsterfordon tar allt större plats.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt