Ny hastighetsgräns för husvagnar stoppas

Ny hastighetsgräns på 100 km/h för husvagnar stoppas av Trafikutskottet. Branschen varnar för konsekvenser.
– Vi har inte gett upp det här ännu, säger Jörgen Nyström, kanslichef på Husvagnsbranschen.

Moderaterna Marlené Lund Kopparklint och Magnus Resare har motionerat om att höja hastigheten för husvagnsekipage till 100 kilometer i timmen.
–  Husvagnsägare står dock inför strikta hastighets­begränsningar som inte bara är föråldrade utan också bidrar till ojämna trafikflöden och ökad olycksrisk, skriver de i motionen.

Trafikutskottet avslår nu motionen tillsammans med 109 stycken andra förslag kring trafiksäkerhet. De vill att Riksdagen ska rösta nej, skriver de i sitt betänkande. För husvagnsbranschen var det ett bakslag. Ändå har man inte gett upp hoppet ännu.
– Det är en viktig fråga för oss. Vi vet att den yngre generationen tycker att husvagnen är lite för långsam jämfört med husbilen. Därför skulle en höjning av hastigheten göra stor nytta, säger Jörgen Nyström.

Många hade hoppats på en ny Tempo100-lag för husvagnar, men nu ser det ut att bli stopp för den populära motionen.

De flesta andra länder i Europa har redan infört 100-gräns för husvagnar. Det kallas för Tempo-100. I Sverige har husvagnsbranschen länge kämpat för att införa samma regel. I dag drabbades man av ett bakslag i den kampen.
– Vi har länge talat om det här, man har det redan i våra grannländer. Dessutom skulle det underlätta för intresset kring husvagnar om man kunde höja hastigheten, säger Jörgen Nyström.

Enligt branschen är det inte bara för att locka yngre köpare. De handlar också om den allmänna trafiksäkerheten.
– Tempo 100 finns redan i bland annat  Norge, Danmark och Tyskland och skulle även i Sverige innebära. Jämnare trafikrytm på vägar där minst 100 km/h tillåts och mindre irritation från bakomvarande trafik. Med det också mindre utsläpp då inbromsning och  acceleration skulle minskas i trafiken. Det senare kan jämföras med att det ur miljösynpunkt många gånger är bättre med en trafikrondell istället för trafikljus, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagnsbranschen. 

De båda moderata motionärerna anser att husvagnen är en del av det svenska kulturarvet. Genom att höja hastigheten värnar vi om den inför framtiden.
– Camping är mer än bara en hobby; det är en viktig del av svensk kultur och identitet. Genom att stärka villkoren för husbils- och husvagnsägare främjar vi en aktivitet som för människor närmare naturen och varandra. Campinglivet ska värderas högt, och vi bör sträva efter att införa regler som underlättar för husbils- och husvagnsägare.

Trafikutskottet sa samtidigt nej till en rad andra uppmärksammade motioner. En av dem är obligatoriska syntest vid körkortsförnyelse. En annan handlar om att kommuner ska kunna sätta upp egna fartkameror. Och förslaget att förbjuda odubbade vinterdäck sommartid.
– Än är det inte klart, riksdagen ska också säga sitt, säger Jörgen Nyström. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt