Ny klimatbonus till elbilar ska införas. Men premien är nästan omöjlig att få ut – kravlistan är extremt lång.
✔️ Du får inte bo i en större stad.
✔️ Du måste vara låginkomsttagare.
✔️ Dessutom får du inte ha ägt en elbil eller laddhybrid på ett helt år.
✔️ Och om du passerar nålsögat måste elbilen behållas i minst tre år för att du inte ska bli återbetalningsskyldig.
Nya bidrag till elbilar ska införas i början av nästa år. Nu har Naturvårdsverket tagit fram förslag till hur den nya elbilsbonusen ska utformas. Pengarna ska tas från EU:s fonder från chockhöjda bränslepriser genom utsläppsavgifterna ETS2. Den är tänkt att lindra bränslechocken för de som bor i glesbygd.
Den som köper en elbil för maximalt 500 000 kronor eller leasar för maximalt 4700 kronor i månaden ska kunna få en elbilsbonus på 54 000 kronor. Men kravlistan är så lång att väldigt få svenskar i praktiken kommer kunna få pengarna.

För det första måste du bo i någon av de 177 kommuner som klassas som glesbygdskommuner, eller bo i större städer där det knappt finns kollektivtrafik. Om du passerar det nålsögat måste ditt hushåll tjäna mindre än 80 procent av medelinkomsten i Sverige. Skulle du redan ha en elbil eller en laddhybrid är du dessutom diskvalificerad från bidraget. Du får varken ha haft elbil eller laddhybrid de tidigare 12 månaderna innan din ansökan.
Skulle du dessutom vara nyinflyttad i en godkänd glesbygdskommun måste du vänta minst fyra månader innan du kan ansöka om elbilsbidraget på 54 000 kronor. Om du av någon anledning blir tvungen att byta bil inom tre år efter att du köpt elbilen måste du dessutom betala tillbaka pengarna. Enligt Naturvårdsverkets förslag ska bonusen träda i kraft den 13 januari 2026. Systemet ska avvecklas den 30 juni 2029.
– Elbilspremiens målgrupp är hushåll med lägre medelinkomst, som bor i en landsbygdskommun eller i ett område med begränsad tillgång till kollektivtrafik och inte äger eller leasar en elbil eller laddhybrid. Elbilspremien är avsedd att stödja denna målgrupp genom att underlätta tillgången till elbilar, skriver Naturvårdsverket.
177 svenska kommuner där du kan få det nya bidraget till elbilar
Alvesta Aneby Arjeplog Arvidsjaur Arvika Askersund Avesta Bengtsfors Berg Bjurholm Bjuv Bollebygd Bollnäs Borgholm Boxholm Bromölla Bräcke Båstad Dals -Ed Dorotea Eda Ekerö Emmaboda Essunga Fagersta Falköping Flen Färgelanda Gagnef Gislaved Gnosjö Gotland Grums Grästorp Gullspång Gällivare Götene Hagfors Hallsberg Haparanda Heby Hedemora Herrljunga Hjo Hudiksvall Hultsfred Hylte Hällefors Härjedalen Hässleholm Höganäs Högsby Hörby Höör Jokkmokk Kalix Karlsborg Karlshamn Karlskrona Kinda Kiruna Klippan Kramfors Kristianstad Krokom Kungsbacka Laholm Laxå Lekeberg Leksand Lessebo Lidköping Lilla Edet Lindesberg Ljusdal Ljusnarsberg Lycksele Lysekil Malung -Sälen Malå Mariestad Mark Markaryd Mellerud Mjölby Mora Munkedal Munkfors Mönsterås Mörbylånga Norberg Nordanstig Nordmaling Norrtälje Norsjö Nynäshamn Ockelbo Olofström Orsa Orust Osby Oskarshamn Ovanåker Pajala Ragunda Robertsfors Ronneby Rättvik Simrishamn Sjöbo Skara Skellefteå Skinnskatteberg Skurup Skövde Smedjebacken Sollefteå Sorsele Sotenäs Stenungsund Storfors Storuman Strömstad Strömsund Sunne Svalöv Svenljunga Säter Sävsjö Söderhamn Söderköping Sölvesborg Tanum Tibro Tidaholm Tierp Tingsryd Tjörn Tomelilla Torsby Torsås Tranemo Tranås Trosa Töreboda Ulricehamn Uppvidinge Vaggeryd Valdemarsvik Vansbro Vara Varberg Vetlanda Vilhelmina Vimmerby Vindeln Vingåker Vårgårda Vännäs Västervik Ydre Åmål Ånge Åre Årjäng Åsele Älvdalen 18 Älvkarleby Älvsbyn Öckerö Ödeshög Örkelljunga Örnsköldsvik Östhammar Östra Göinge Överkalix Övertorneå.
Dessutom kan ett antal kolletivtrafikområdet med gles trafik i andra kommuner komma ifråga.
Källa: Naturvårdsverket
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter