Xiaomi visar upp sin nya elbil på officiell världspremiär. Nya YU7 är framtagen för att gå förbi Tesla Model Y. Den blir större, snabbare, lyxigare och får längre räckvidd än Tesla. Priset väntas däremot bli lägre.
Mobiltillverkaren Xiaomi har gjort succé med sin tidigare elbil SU7 och sålt 258 000 elbilar på mindre än ett år. Den har gått om Tesla Model 3. Nu laddar de om och visar en elektrisk SUV som ser ut att bli en mäktig konkurrent till Tesla Model Y. I sin presentation tryckte Xiaomis vd Lei Jun hårt på att nya elbilen slår Tesla Model Y i de flesta avseenden.
Den nya elbilen blir 4999 mm lång, får en bredd på 1996 mm och en höjd på 1608 mm, med en hjulbas på 3000 mm. Vikten ligger på mellan 2 140 kg och 2 460 kg beroende på version. Xiaomi har tidigare släppt bilder, men nu får vi se hela elbilen. Till att börja med kommer den endast att säljas i Kina, leveranserna startar i juli. Men Xiaomi ligger i startgroparna för en Europalansering.




En stor nyhet är instrumentbrädan som får en genomgående list i form av en stor avlång skärm i anslutning till vindrutan, liknande BMW:s lösning till Neue Klasse. Skärmen är hela 1,1 meter bred, och består av tre olika skärmar som fogat samman. Där kommer bilen att visa bland annat hastighet och navigationssystemet.
Elbilen är späckad med teknik och har bland annat lidar och Nvidia Drive AGX Thor i kombination med en Snapdragon 8 Gen 3-processor som klarar 700 tera-ops. Det tar bara 1,35 sekunder att boota igång bilen. Dessutom lovar de lyx utöver det vanliga.Istället för konstläder får SU7 riktigt nappaläder med massagestolar och utfällbara benstöd för den som vill vila. Även baksätet har justerbara säten och 6,68-tums pekskärm.



Xiaomi väljer att hemlighålla priserna en stund till, den väntas bli billigare än Tesla Model Y. De avfärdade dock ryktet att priset ska börja så lågt som 270 000 kronor. Men de avslöjar att bilen kommer med tre olika motoralternativ. Instegsmodellen YU7 RWD får som namnet antyder bakhjulsdrift. Den versionen får 320 hk och gör 0-100 på 5,88 sekunder. Den fyrhjulsdrivna YU7 Pro AWD får två elmotorer och 496 hk, 0-100 går på 4,27 sekunder. Båda versionerna toppar 240 km/h. Toppversionen YU7 Max AWD får superbilsprestanda. Med 691 hästkrafter gör den 0-100 km/h på 3,23 sekunder och toppar 253 km/h.
Xiaomi använder sig av 800-voltsarkitektur och kan ladda in en räckvidd på 62 mil på 15 minuter. De två billigare versionerna får ett LFP-batteri på 96,3 kWh. Toppmodellen har ett NMC-batter på 101,7 kWh. Räckvidden enligt den generösa CLTC-normen ligger på mellan 77 och 83,5 mil. Översatt till WLTP bör det motsvara mellan 63 och 68,5 mil. Som en jämförelse är Tesla Model Y:s längsta räckvidd enligt kinesiska CLTC-normen 71 mil.
Fakta Xiaomi YU7
- YU7 RWD : Motor bak på 235 kW, 528 Nm, 0–100 km/h på 5,88 sekunder, topphastighet 240 km/h. 96,3 kWh LFP-batteri, 835 km räckvidd enligt CLTC.
- YU7 Pro AWD : Dubbla motorer med 365 kW kombinerad effekt, 690 Nm, 0–100 km/h på 4,27 sekunder, topphastighet 240 km/h. 96,3 kWh LFP-batteri, 770 km räckvidd enligt CLTC.
- YU7 Max AWD : Dubbla motorer med 508 kW och 866 Nm, 0–100 km/h på 3,23 sekunder, topphastighet 253 km/h. 101,7 kWh NCM-batteri, 760 km räckvidd enligt CLTC.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter