8 saker som Tesla har förändrat för alltid

Tesla lämnar ingen oberörd och väcker ständigt känslor. Företaget är på god väg att förändra hela bilismen i dess grundvalar. Här är 8 sätt som Tesla förändrat våra bilar och bilbranschen. 

Påskyndande massintroduktionen av moderna elbilar

Elbilar är ingen ny sak, de går tillbaka till slutet av 1800-talet, och många av de allra första bilarna var eldrivna. Men Tesla har haft ett enormt inflytande för massintroduktionen av elfordon. Innan Teslas genombrott med Model S sågs elbilar ofta som besvärliga att använda, långsamma och med mycket låg räckvidd. Tesla förändrade allt och har fått en hel industri att ändra inriktning.

Autopilot och självkörande teknik

Även om inget fordon på vägen idag har full självkörningskapacitet, erbjuder Tesla och en del andra företag begränsade grader av automatisering. Trenden startades av Tesla som år 2015 introducerade den första versionen av Autopilot och som i och med det flyttade gränserna för autonom körteknik allt närmare ett förverkligande.

Elon Musk och Tesla har åstadkommit enorma förändringar.

Närhet till konsumenter

Eftersom Teslas ledning är så pass offentlig ger det biltillverkaren en unik kommunikationsmöjlighet genom att konsumenter kan använda sig av till exempel Twitter för att nå ut till Teslas ledning. Ett bra exempel på är det så kallade Dog Mode. Funktionen möjliggör för hundägare att lämna sina djur i bilen men samtidigt ha på klimatanläggningen, på skärmen står det då också “I’m fine, my owner will be right back”. Det fascinerande är att Dog Mode ursprungligen föreslogs till Elon Musk av en Twitter-användare, och Musk svarade med ett snabbt “Ja”. Lite senare fanns funktionen i de nya Tesla-modellerna.

Infrastrukturen för Superchargers

Ett av de största argumenten mot elbilar kretsar kring en otillräcklig och icke-fungerande infrastruktur. Tesla ändrade på det när man byggde ett massivt laddningsnätverk som erbjuder laddningshastigheter upp till 250 kW. Numera uppger Tesla att det finns drygt 45 000 laddstationer med Tesla Superchargers globalt, dessutom är det bara att plugga in Teslan så sköter bilen och appen själv betalningen. Detta kan vara Teslas största bidrag till utvecklingen av användningen av elfordon eftersom Supercharger-nätverket gör elfordon betydligt mer praktiska i vardagen.

Gigafabriker

Teslas Gigafabriker är massiva produktionsanläggningar som avsevärt ökade skalan och effektiviteten av batteritillverkning för Tesla. Företaget har ett enormt behov av battericeller, vilket är förståeligt med tanke på att de säljer elbilar i stora volymer. Det åtgärdade ursprungligen detta behov med sin innovativa Gigafactory Nevada-anläggning, som producerar både elmotorer och batterier tillsammans med Panasonic. Det har ändrat synen på biltillverkning då normen innan var att ett företag gjorde en komponent och tillsammans med mängder av andra parter skapade man en färdig bil. 

Mjukvaruuppdateringar

Tesla erbjuder trådlösa uppdateringar för att hålla sina bilar uppdaterade med de senaste funktionerna, så kallade Over-the-Air-uppdateringar. Man kan söka efter nya uppdateringar från din Teslas centrala pekskärm och ladda ner dem via Wi-Fi. De flesta människor skulle associera den här typen av mjukvaruuppgraderingar med en smartphone, men det faktum att Tesla har trådlösa uppdateringar i sina bilar är nytänkande och de var det första bilmärket att göra det till en omtalad och populär funktion. Over-the-Air-uppdateringar kan hjälpa till att göra en ägares liv enklare, särskilt eftersom det innebär att din Tesla kan lagas på distans, utan att behöva ta sig till en återförsäljare om det inte finns någon fysisk skada på bilen.

Stora infotainment-skärmar 

Ett av de mest kontroversiella val som Tesla gjort ända sedan 2012 när Model S lanserades, är att ta bort i princip alla knappar och vred i förarmiljön. Många tyckte beslutet var fantastiskt medan andra inte alls gillade idén. Hur som helst kan man säga att det fått stor inverkan i bildesignen då nästan alla nya bilar idag har stora iPad-liknande skärmar istället för traditionella knappar. Numera är den gigantiska horisontella pekskärmen i mitten av instrumentbrädan inte något konstigt och inte heller den största. Mercedes leder numera skärmracet och har sin så kallade Hyperscreen med en längd på hela 141 centimeter.  

Försäljningsmodell direkt till konsument

Under väldigt lång tid har bilhandlare varit en viktig faktor i bilförsäljningen. Teslas strategi för försäljning direkt till konsument skiljde sig från den traditionella återförsäljarmodellen, vilket gav kunderna en annan typ av köpupplevelse. Att sälja sina bilar direkt är inte en dålig sak eftersom Tesla kan undvika återförsäljarpraxis som kostar företaget och konsumenten mer pengar. Flera andra bilföretag har nu börjat tänka på liknande sätt. Att köpa en Tesla gör man enklast genom att gå in på Teslas webbplats, konfigurera ett fordon och för att sedan beställa.

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester