500 miljoner kronor i skrotpremie kan brinna inne.
I Sverige finns en miljon avställda skrotbilar. Men ingen skrotar bilen för att köpa elbil.
– Vi har fått in en enda sådan bil, den hämtade vi i Karlskrona. Jag skulle säga att det inte fungerat så, säger André Kjellsson, på Mixi Bilskrot i Sölvesborg.
I somras presenterade regeringen under pompa och ståt sin nya skrotningspremie. Det innebär att alla som skrotar en besiktigad bil får 10 000 kronor om de köper en ny elbil. Men det har blivit ett enormt fiasko och 500 miljoner riskerar att brinna inne.
Enligt Bildemonteringsbranschen finns det 1,4 miljoner avställda bilar i Sverige. Av dem är en miljon bilar avställda på två år eller längre. Det är fordon som står och rostar i trädgårdar och bakgårdar.
– Vi har märkt en halvering på tio år. De som har de här gamla bilarna köper inte elbilar. De skrotar bilen och köper en ny för omkring 20 000 kronor, säger André Kjellsson.
M Sverige har länge kritiserat regeringens skrotningspremie med elbilskrav. För att minska ner beståndet av rishögar ute i landet behöver man något att locka med. Regeringen har satt av 500 miljoner kronor under 2024 och 2025. Pengar som nu kan brinna inne, då bara några hundra bilar skrotats för elbil.
– Vårt förslag är att man ska få en skrotningspremie på 10 000 kronor utan några villkor om att köpa en elbil, säger Carl Erik Stjernvall (stora bilden ovan).
Att skrota bilen är en kostnad och då väljer många att låta den rosta på gården.
– Många kanske tycker det är för dyrt att skrota bilen, man ska ringa efter bärgning och betala för den. Men med en ordentlig premie kommer de istället att se en nytta att göra sig av med den, säger Carl Erik Stjernvall.
Bilägare har hört av sig till Carup.se och kritiserat ersättningen för att skrota en bil. Många får bara en tusenlapp.
– Sedan finns det delar på bilen som skroten säljer vidare för stora pengar, skriver en läsare.
Bilskrotarna hoppas att politikerna ska gå in och ersätta dem med en premie.
– Vi har märkt av en stor minskning, på de senaste tio åren skrotades det hälften så många bilar. Eftersom folk inte får betalt så behåller man dem hemma istället, säger Andrè Kjellsson.
För snart 20 år sedan slopades skrotningspremien.
– Det fanns ett stöd fram till 2007, men det togs bort. Då låg det på biltillverkarna och man lade på ett par tusenlappar på priset vid försäljningen för den dagen bilen skulle skrotas, säger Carl Erik Stjernvall.
Alla som verkar inom bilbranschen vill få bort de värsta rishögarna från vägar och trädgårdar. Det är inte bra för miljön och bilarna behöver återvinnas. Men då måste folk få en morot.
– Flera skulle komma till skroten om man hade en premie så att folk fick några tusenlappar i fickan, säger Carl Erik Stjernvall.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.