41-åriga dyrgripen – BMW 6-serie som knappt rörts

Det här var stekaren från 70-talet, som kostade cirka 120 000 kronor när den kom.
Nu har ett fantastiskt exemplar – nästan orörd – dykt upp hos en bilhandlare och priset har ökat rejält.
Skulle du betala en miljon kronor för den här 41 år gamla BMW 633 CSi?

120 000 kronor var mycket pengar 1976, när BMW:s första generation 6-serie hade premiär.
Många kunde bara drömma om att köpa bilen med en fantastisk komfort och rena former  Det var en statuskärra, byggd enbart som tvådörrars coupé, och laddad med massor av nyheter.

En ny och sensationell servo gjorde att parkeringsmanövrar – som annars hade krävt starka armar – gick lekande lätt. Och nya hjulvinklar, bredare spårvidd, krängningshämmare fram och bak gjorde att bilens bakvagn plötsligt var stabil (till skillnad från företrädaren E9). Bilen var en fröjd att köra på kurviga vägar och i höga hastigheter.
Och oljudet var borta! Det höga vindbruset i de gamla modellerna som saknade mittstolpar hade eliminerats genom att sidofönstren tätades mot den kraftiga stört­bågen som omgav kupén. Dessutom hade mängden ljudisolerande material nästan dubblats till 41 kilo. Bilen var t o m så tyst att förare drabbades av fartblindhet.

Motorn då? Jodå, den klassiska sexcylindriga motorn hade förfinats ytterligare och var  bättre än någonsin.
På den här BMW 633 CSi från 1979 – som nu är till salu i Tyskland – sitter en 3.2-liters rak sexa som producerar 194 hk och ett vridmoment på 280 Nm.

Eftersom bilen bara har gått 160 mil under de 41 åren och dessutom fått en total restaurering har priset gått upp rejält: bilhandlaren Sportwagen Teiber begär nämligen en miljon kronor.
För samma slant kan du köpa en splitterny BMW X5 xDrive 30d, den sjusitsiga jätte-suven med 265 hk. Men det är klart, den här bilen från 1976 är ju en investering och kommer inte att tappa i värde till skillnad från en ny bil.

Den fraktades till en köpare som bodde i Malaga, Spanien. Där blev den stående i ett garage i många år och när ägaren dog sålde änkan bilen till handlaren Sportwagen Teiber, som putsade upp den i originalskick igen.
Men originallacken i färgen Sapphire Blue Metallic har knappt drabbats av några repor eller stenskott – och motorn har ju knappt körts in trots åldern.