140 000 bilägare: Begbilen som krånglar mest

Ny motgång för Tesla efter bottennappen i besiktningen i flera länder. Undersökning bland 140 000 bilägare pekar ut Tesla som det minst pålitliga begagnade bilmärket.
– Tesla rankas lågt när man ser hur modellerna från fem till tio år har hållit ihop, säger Consumer Reports analytiker Steven Elek.

Prisrallyt på nya bilar har gjort att många söker tryggare alternativ på begagnatmarknaden. Men för kommer ännu ett dråpslag. Efter bakslaget i besiktningen hamnar märket sist av alla när Consumer Reports granskar vilka 5–10 år gamla bilar som krånglar mest. Den stora genomgången omfattar över 140 000 bilar och visar tydligt vilka märken som står pall när åren går och vilka som inte gör det. Lexus och Toyota toppar medan Tesla placerar sig på 26:e och sista plats.

Enligt Consumer Reports beror skillnaden på att vissa märken jobbar i små steg och förfinar sina modeller, medan andra introducerar helt nya system som riskerar att skapa fler problem.
– Våra data visar över tid att bilar från de märkena fortsätter att vara pålitliga när de blir äldre, säger Elek om Toyota och Lexus.

Lexus rankas som den allra mest pålitliga begagnade bilen. Foto: Lexus

Mest pålitliga begagnade bilar (5–10 år gamla)

PlaceringMärkePoäng
1Lexus77
2Toyota73
3Mazda58
4Honda57
5Acura53
6BMW53
7Buick51
8Nissan51
9Audi49
10Volvo48
11Mercedes-Benz47
12Subaru47
13Volkswagen46
14Lincoln46
15Mini46
16Cadillac45
17Hyundai43
18Chevrolet40
19Ford39
20Dodge39
21Kia39
22GMC37
23Chrysler36
24Ram35
25Jeep32
26Tesla31
Consumer Reports har analyserat över 140 000 bilar i åldern 5–10 år. Betygen bygger på ägarnas rapporterade problem inom 20 olika felområden, där allt från små irritationsmoment till kostsamma motor- och batterifel har vägts in.

I Teslas fall handlar listan främst om äldre generationer och specifikt elbilar som lanserades under åren när märket skruvade upp produktionstakten, ibland under kaotiska former. Det är samma period som flera tidiga ägare vittnat om kvalitetsvariationer. Nya Tesla-modeller får bättre betyg i CR:s färska prognos för nya bilar, men det hjälper inte de äldre modellerna som nu dominerar statistikens botten.

Smällen kommer samtidigt som Tesla fått hård kritik i flera europeiska besiktningssystem. I Tyskland blev Tesla sämst av alla när 9,5 miljoner bilar granskades. Tesla Model Y hade flest allvarliga fel av alla 2–3 år gamla bilar, hela 17,3 procent. Även i Sverige underkändes var femte Tesla under 2024. Experten Fredrik Grufman menar att den oväntat höga siffran ofta handlar om brist på service och inte kvalitet:
– Ingen bensin- eller dieselbil hade klarat 70 000 km utan service, skriver han.

Volvo tar en hedersam tionde plats, strax över mitten. Foto: Volvo Cars

Men trots Grufmans resonemang om ägarnas servicevanor är Consumer Reports siffror tydliga. När bilarna blir äldre är skillnaderna mellan märkena stora. Lexus och Toyota ligger långt före alla andra. Ram, Jeep och Tesla är minst pålitliga. Deras analys visar också att vissa märken varierar kraftigt mellan olika årsmodeller, vilket gör att även en populär modell kan vara ett riskköp som begagnad.
– Det är därför man alltid ska kontrollera varje årsmodell när man köper begagnat. Antaganden kan bli både kostsamma och opraktiska, säger Elek.

Samtidigt ska man komma ihåg att äldre Tesla-modeller inte speglar dagens teknik och kvalitetsnivå. Märket klättrar i de nya pålitlighetsprognoserna och placerar sig där bland topp tio. Men för den som jagar ett tryggt begagnatköp är skillnaden stor – och listan visar varför Tesla nu får ännu en obekväm rubrik i statistiken.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt