Tre fabriksnya Tesla Roadster hittades i containrar efter 13 år. Nu har bilarna undersökts för att se om de kan laddas och köras igång. Men batterierna är totalförstörda av en kemisk reaktion.
– Batteripluggen var insatt, vilket eliminerar all chans för något liv i batteriet, uppger Gruber Motors.
Fyndet av tre splitternya Tesla Roadster i containrar har uppmärksammats i hela världen. Det osannolika fyndet gjorde i en hamn i Kina på försommaren i år. Enligt uppgifter ska bilarna ha köpts av en kinesisk biltillverkare för att skruvas isär. Men tillverkaren gick i konkurs och bilarna övergavs.
Teslorna köptes upp av amerikanska Tesla Roaster-handlaren Pete Gruber, som har försökt sälja dem vidare för så mycket som 24 miljoner kronor. Fascinationen för bilarna har inte enbart berott på att de är helt nya efter 13 år. Många har också undrat hur en elbil klarar 13 år i dvala – och nu vet vi svaret.
Själva bilarna, karosserna och mekaniken verkar ha klarat sig fint, sånär som på mindre skador orsakade av gnagare. På en av bilarna läckte kylvätska till batteriet ut då råttor ätit upp en slang. Dessutom har PPF-skydden gått sönder och kan bli svåra att ta bort från lackeringen. Vad värre är att batterierna tycks vara totalförstörda. Gruber Motors hade hoppats att säkerhetspluggarna skulle vara utdragna, men de visade sig sitta i. De meddelar nu att batterierna på två bilar som undersökts är bortom räddning.
– ESS Battery Pack Service Plug hittades insatt i batterietpaket vilket eliminerar chansen för något för liv i batteriet, skriver bilhandlaren på sin hemsida.
Det innebär att batteriet har varit totalt urladdat i närmare 13 år. En kemisk reaktion gör att ett totalt urladdat litiumjonbatteri blir totalförstört. Underspänningen kan leda till att katoderna bryts ner genom oxidering och orsaka kortslutning i cellerna.
Moderna elbilar innehåller därför styrsystem som gör så att batteriet inte ska kunna laddas ur helt. Men står de still tillräckligt länge kan det ändå ske. Ska du förvara en elbil under lång tid bör du säkerställa att batteriet håller rekommenderad laddningsgrad, vanligen mellan 40 och 50 procent. Många bilmärken rekommenderar att ha bilen konstant inkopplad till en laddstation.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter