Xiaomis elbil körde ifrån hyperbil på Nürburgring

Xiaomi krossar européerna på Nürburgring. Nya SU 7 Ultra slog nya banrekordet. Kinesiska bilen för 700 000 kronor körde ifrån hyperbilen Rimac Nevera som kostar 25 miljoner kronor.

Det är knappt 1,5 år sedan den kinesiska mobiltelefontillverkaren Xiaomi släppte sin första bilmodell. SU7 är en elektrisk sedan som gjort succé på hemmamarknaden. Redan vid årsskiftet kom värstingversionen SU7 Ultra. Nu närmar de sig Europa. Xiaomi har redan kommit överens med ett frikostigt sponsringsavtal med klassiska Nürburgring där deras logotyp vajar högt över banan.

Nu har man också testkört produktionsversionen av nya SU 7 Ultra på ringen. Banan är två mil lång. Porsche Taycan Turbo GT klarade den på sju minuter och sju sekunder. Teslas Model S Plaid hamnade på sju minuter och 25 sekunder. För Xiaomi SU 7 Ultra gick det ännu snabbare. Åskådarna var som förstummade när de körde in på sju minuter och fem sekunder. Det är också något snabbare än hyperbilen Rimac Nevera. 

Xiaomis billiga elbil var snabbare på Nürburgring än hyperbilen Rimac Nevera som kostar 25 miljoner.

SU 7 Ultra beskrivs som ett riktigt kraftpaket. Den gör noll till 100 på strax under två sekunder och har en topphastighet på 350 kilometer i timmen. Elbilen har 1548 hästkrafter och kostar drygt 700 000 kronor. Det är mindre än hälften av Porsche som utsetts som deras största konkurrenter. Redkordkörningen i Tyskland kan ses som ett påbud om att de snart kommer till Europa. Xiaomi har redan öppnat en utställningshall i den polska huvudstaden Warszawa. Där ska man visa upp sin första sedanmodell. 

Företaget uttalade sig vid den stora bilmässan i Barcelona förra året att man planerar att ta sig in på den europeiska marknaden om ungefär två år. Tidigare Xiaomis SU 7 Ultra Prototype gjort samma bana på sex minuter och 46 sekunder. Den bilen har dock bara tillverkats i något enstaka exemplar och kommer inte att sälja på marknaden.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt