Xiaomi kommenterar för första gången att nya elbilen anklagas för att vara en Ferrari-kopia.
– Xiaomis prioritet ligger i att leverera design som berör användarna på en känslomässig nivå, snarare än att undvika visuella jämförelser, uppger designchefen.
Mobiltillverkaren Xiaomi har på bara ett år gått från noll till 300 000 levererade elbilar i Kina. Med nya SUV:en YU7 har de skapat ännu större hysteri och drog in över 300 000 ytterligare beställningar på några dagar. Samtidigt kommer anklagelser om att bilarna är oblyga kopior på europeiska lyxbilar.
Xiaomis första elbil SU7 har en slående likhet med Porsche Taycan, anser många. Och nya YU7 är så lik Ferrari Purosangue att det skulle vara svårt att se skillnad om inte Xiaomi haft McLaren-liknande strålkastare. I Kina har bilarna till och med fått smeknamn som anspelar på Ferrari och Porsche.


Nu kommenterar Xiaomis designchef Tianyuan (Sawyer) Li för första gången debatten, uppger Carnewschina. Och Xiaomi verkar inte direkt störda. Enligt designchefen ligger Xiaomis prioritet ligger i att leverera design som berör användarna på en känslomässig nivå, snarare än att undvika visuella jämförelser. Han tillade att den offentliga diskussionen inte har påverkat försäljningen negativt.
– Uppmärksamheten kan faktiskt ha bidragit till ett större intresse för Xiaomis fordon.


LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter