Bilkändisarna i Wheeler Dealers har tar sig an en Saab 900 Turbo Cabriolet. Mike Brewer får bilen till rena fyndpriset – men det visar sig finnas flera problem.
– Det känns som att åka tillbaka i tiden, men något är fel, säger Mike Brewer.
Saab är världens mest saknade bilmärke och även Wheeler Dealer längtar efter en Saab. Mike Brewer älskar det insomnade bilmärket och har flera gånger köpt Saabar i det framgångsrika bilprogrammet. Han har bland annat fyndat Saab 96, 900 Turbo, 96 och en 9-3 Cabriolet.
I Londonområdet är det många som paniksäljer bilar efter att den nya vägavgiften ULEZ införts. Den innebär att det kan kosta 100-lappar bara att åka och köpa glass med en gammal bil. Mike Brewer lyckas därför hitta en otroligt fin Saab 900 Turbo 16 Cabriolet som är till salu för bara drygt 100 000 kronor.
Ägaren Alan i London tycker ULEZ-avgiften blir för dyr och vill bli av med bilen. Men det visar sig finnas en del problem med bilen, trots att den ser fin ut. Turbomotorn är väldigt slö och turbon laddar inte som den ska.
Kopplingen krånglar och styrningen är diffus. Efter att ha presenterat alla felen för säljaren lyckas Mike Brewer pruta ytterligare. För bara 6500 pund, omkring 87 000 kronor, blir Saab-cabben hans.
– Jag har just köpt mig en Saab 900 Turbo Cabriolet, den är fantastisk är den inte? säger Mike Brewer.
Frågan är dock om priset framstår som lika bra efter att Wheeler Dealers mekaniker Alan satt verktygen i bilen? Tändsystemet måste bytas ut, men tändstift, fördelarlock och tändkablar måste bytas ut, men det stannar på 400 kronor. Även kopplingen måste bytas ut, och Alan finner att bytet går smidigt.
Elvis plockar bort det krånglande turboaggregatet och Mike tar den till expertea på Turbo Technics i Northamptonshire. Det visar sig att turbon har en rad problem, bland annat sprickor runt wastegaste-ventilen. Men det går att lösa för runt 4000 kronor.
Den diffusa styrningen visar sig vara ett större problem. Bilen har en rejäl oljeläcka från styrstången som måste bytas ut. Men Elvis lyckas byta den utan större problem och ny är cabrioleten lika fin att köra som när den lämnade fabriken i finska Nystad på 1980-talet. Totalt slutar notan på runt 100 000 kronor exklusive Elvis lön.
De beger sig till ett flygfält för att sälja bilen och där får Mike också flyga ett Saab-flygplan från 1962. De lyckas sälja bilen för 8400 pund, motsvarande 113 000 kronor, så det blir i slutändan en riktigt fin affär. Men den största vinsten är att en klassisk Saab försatts i toppskick.
– Att rädda de här bilarna ger mig upplevelser som jag aldrig trodde skulle hända, säger Mike Brewer.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter