Försäljningen av elbilar till privatpersoner i Sverige har gått ner kraftigt och den snabba utsläppsminskningen riskerar att stanna av. Volkswagens Sverigechef tror att nya incitament skulle kunna få fart på marknaden igen.
– Många privatpersoner tvekar över att köpa elbil just nu, ett nytt klimatstöd skulle absolut få fart på övergången till elbilar igen, säger Sten Forsberg.
Sverige låg tidigare i Europatoppen när det gällde privatpersoners köp av elbilar. Men efter att klimatbonusen utan förvarning togs bort den 8 november förra året har försäljningen stannat av tvärt. Branschorganisationen Mobility Sweden har beskrivit marknaden som iskall.
Förutom att klimatbonusen på 50 000 kronor avskaffades har högre räntor och en svag krona bidragit till att göra bilköpen dyrare. Ovanpå det kommer inflation, högre energipriser och högre bostadsräntor som pressar många hushåll.
– Företagsmarknaden går fortfarande ganska bra. Visst säljer vi bilar till privatpersoner, men det har bromsat in ordentligt jämfört med förra året. Privatpersoner är snabba att anpassa sig och när räntan gick upp, inflationen tog fart och klimatbonusen försvann samtidigt så tog det lite stopp. Hushållen är snabba att anpassa sig. Många oroar sig för sin trygghet och då står inte köpet av ny bil överst på behovslistan, säger Sten Forsberg, vd för Volkswagen Sverige till Carup.
Fortfarande registreras många nya elbilar som såldes ifjol, då leveranstiderna är långa. Men om försäljningen till privatpersoner inte tar fart riskerar Sverige att hamna på efterkälken i elektrifieringen av bilparken.
– Vi har en stor innestående orderstock och jobbar hårt med att leverera bilar fortfarande. Men för att inte takten i omställningen ska stanna upp behöver vi få fart på privatpersoners inköp av elbilar igen.
Sten Forsberg bedömer att ett nytt klimatstöd skulle behöva införas för att minskningen av koldioxidutsläpp inte ska stanna av. Förra året minskade koldioxidutsläppen från nya bilar till 66,6 gram, den lägsta siffra som någonsin uppmätts. Koldioxidutsläppen sjönk med cirka 25 procent från 88.3 gram/km. Det kan vi tacka elbilar för, nu är risken att siffran börjar stiga igen.
– Borttagandet av klimatbonusen kom väldigt plötsligt. Det har blivit en stor kostnadsökning som det tar tid att vänja sig vid för privatpersoner. Jag tror absolut att någon form av klimatstöd skulle kunna sätta fart på de privata elbilsköpen igen.
Hur borde ett nytt klimatstöd utformas?
– Klimatbonussystemet som var tidigare fungerade bra, men vi skulle kunna tänka oss någon form av momssänkning. Jag hoppas och tror att det kommer något med höstbudgeten, det är en nödvändighet för att inte tappa fart i klimatarbetet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter