VW:s miljonklipp – så exporteras elbilar från Sverige

Volkswagens och Porsches egen bilhandlare Din Bil och VW Finans ligger bakom en stor del av exporten av elbilen VW ID.3 från Sverige, visar en granskning Carup har gjort. Elbilarna fick först klimatbonus på 60 000 kronor. När privatleasingperioden är över efter 2-3 år säljs elbilarna utomlands för att maximera vinsterna. 
– Problemet är att privatkundsintresset för såväl nytt som begagnat har minskat ganska mycket som en följd av minskad köpkraft hos konsumenterna, säger Marcus Thomasfolk, informationschef för Volkswagen i Sverige. 

Sverige håller på att tömmas på begagnade elbilar. Under 2023 försvann mer än var fjärde såld begagnad elbil från Sverige. Totalt exporterades över 11 000 elbilar under förra året. De exporterade elbilarna har fått omkring 500 miljoner i klimatbidrag, exporten gör det dessutom svårare för Sverige att nå klimatmålen, vilket kan leda till klimatböter från EU på miljardbelopp. Sverige har dessutom Europas grönaste el, så att bilarna gör lika stor nytta på annat håll stämmer inte.

Volkswagen har blivit Sverige näst största elbilsmärke efter Tesla och nya elbilar säljs till svenskarna med fagra klimatlöften. ”Att välja en elbil är ett bra val för både dig och miljön. För oss är det viktigt att alla oavsett livsstil har möjlighet att göra det valet – så att alla kan vara en del av förändringen”, skriver Volkswagen i Sverige på sin hemsida. Men löftena verkar mestadels gälla fabriksnya bilar, vår granskning avslöjar att Volkswagens elbilar i stor utsträckning exporteras från Sverige när privatpersoner har leasat dem färdigt.

Volkswagen lät ”Arga Snickaren” samla in julgranar med elbil för att spara CO2. Men när elbilarna leasats klart exporteras de bort från Sverige. Pressbild: Volkswagen
Så här går exporten till – bilen leasades först ut till en privatperson i Stockholm av Din Bil. När personen lämnade tillbaka bilen efter efter två år kunde Din Bil och Volkswagen Finans få mer betalt genom att sälja den på export. Skärmdump: Car.info

Den näst mest exporterade elbilen av alla i Sverige under förra året var Volkswagen ID.3. Trots att elbilen bara är den nionde mest sålda i Sverige låg den i toppen av exporten med 773 bilar. Carup har kartlagt elbilarnas väg från Sverige efter att de fått klimatbonus och leasats ut under 2-3 år. När privatleasingperioden är över är det mer lönsamt att sälja bilen vidare till ett annat land – villet gör att bilarna försvinner utomlands.
− Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktig ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, sade Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige, när ID.3-modellen lanserades i slutet av år 2020.

Men när klimatmedvetena privatpersoner som leasat en Volkswagen ID.3 lämnar tillbaka sin bil efter leasing stannar elbilen inte i Sverige. Ett stort antal ID.3-bilar har sålts vidare till olika auktionsföretag av finansföretaget Volkswagen Finans eller av olika Volkswagenhandlare efter avslutade leasingperioder. Sedan har de ofta ropats in av utländska köpare och lämnat Sverige, trots att bilarna bara är 2-3 år gamla och i många fall bara rullat 1500-3000 mil. 

Volkswagen i Sverige förnekar för Carup att de själva skulle ligga bakom någon direkt export, trots att en stor andel av de exporterade bilarna tidigare leasats ut på privatleasing via VW Finans.
– Volkswagen Group Sverige exporterar inte några bilar, i de fall sånt förekommer så sker det från säljande parter. När det gäller just ID.3 kan man generellt konstatera att en större mängd ID.3 återlämnades efter avslutade leasingperioder under 2023. Samtidigt är det ett faktum att den svaga svenska kronan gjort bilar på vår marknad särskilt attraktiva för en del andra länder, uppgav Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk.
Granskningen visar att den näst största direkta exportören av ID.3-bilar är bilhandelskoncernen DinBil Sverige AB som är mycket nära kopplat till Volkswagen Group Sverige.

Volkswagen ID.3 blev Sveriges mest registrerade bilmodell i december 2020. Men nu exporteras bilarna från Sverige i en strid ström. Pressbild: Volkswagen

Av de 779 exporterade ID.3-bilarna har Din Bil själva exporterat 99 stycken, enligt statistik som Carup tagit fram från Transportstyrelsen. Din Bil Sverige AB ägs av Porsche Holding Salzburg, i styrelsen sitter Claes Jerveland som även är vd för Volkswagen Group Sverige AB. Många av bilarna som DinBil har exporterat har först brukats av svenska privatpersoner på privatleasing, andra har disponerats som personalbilar, hyrbilar eller förmånsbilar i till exempel Scania.

– Under en period var det ett stort inflöde av begagnade elbilar och våra återförsäljare, som Din Bil (helägt dotterbolag till Porsche Holding Salzburg), hade då ett behov av att sprida försäljningen av dessa begagnade bilar på flera kanaler i syfte att kunna erbjuda sina kunder bra inbytespriser, säger Marcus Thomasfolk som är informationschef för Volkswagen Group Sverige. 

För en privatleasingkund har dock andrahandsvärdet ingen som helst betydelse. Den som är kunden i detta fall och istället gör miljonvinster på högre inbytespriser genom export är finansbolaget Volkswagen Finans Sverige som i sin tur ägs av Volkswagen-koncernens tyska finansbolag i Braunschweig i Tyskland via ett holdingbolag i Nederländerna. Slutlig ägare är det tyska börsnoterade bolaget Volkswagen AG.

När de svenska elbilarna har sålts på privatleasing eller till andra aktörer har ägaren fått en klimatbonus på 60 000 kronor. Villkoret har varit att den första ägaren behåller bilen i sex månader. Totalt har de exporterade ID.3-bilarna fått omkring 46 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar i klimatbidrag, enbart bilarna som handlaren DinBil själva direkt har exporterat har erhållit sex miljoner kronor i bidrag från skattebetalarna. Trots att klimatbonusen gjort att bilarna kunnat marknadsföras och säljas med lägre månadskostnader, ser Volkswagen det inte som att de fått någon klimatbonus. 

– Volkswagen tar inte in någon klimatbonus, den tillfaller alltid kunden. Det är dessutom så att det finns krav på att bilen ska ägas i sex månader för att klimatbonusen ska betalas ut. En annan aspekt när det gäller export och annan försäljning av bilar är att en återförsäljare har rätt att sälja till vem de vill enligt EU-lagstiftning. Enligt samma lagstiftning har inte heller vi som generalagent rätt att ha några synpunkter på detta. Sen är det ju så, att klimatbonusen avskaffades av regeringen den 8 november 2022, säger Marcus Thomasfolk. 

Den enskilt största exportören av elbilar under 2023 är auktionsföretaget Trading Solutions som auktionerar ut bilar på uppdrag av olika uppdragsgivare. ID.3-bilarna som lämnats dit kommer i sin tur ofta från Volkswagen Finans eller VW-handlare som Din Bil. Men enligt Volkswagen i Sverige har det inte funnits något alternativ, och de kan inte styra vem som ropar in bilen. 

Många av era ID.3-bilar säljs till auktionsföretag där de sedan exporteras, finns det inget alternativ för att få dem att stanna i Sverige?  
– Det stämmer att merparten av de bilar som sålts från till exempel Din Bil har gått via auktionsföretag, som sedan säljer bilen vidare i Sverige eller utomlands. Den kanske allra viktigaste frågan här, är att ingen i Volkswagen-organisationen – vare sig hos generalagent, finansbolag eller på återförsäljarnivå – har intresse av att bilar som säljs lämnar landet. Det är tvärtom väldigt önskvärt att de blir kvar här, eftersom det bilbestånd som finns också är viktigt inte minst ur ett eftermarknadsperspektiv. Problemet är att privatkundsintresset – för såväl nytt som begagnat – har minskat ganska mycket som en följd av minskad köpkraft hos konsumenterna. Det finns flera skäl till det. Men vi ser också att den mycket svaga kronkursen har gjort att bilaffärer i Sverige blivit intressanta för andra länder. Den export vi sett är alltså helt och hållet ett resultat av låg efterfrågan i Sverige – och hög efterfrågan utomlands.

Vad gör ni för att privatleasade elbilar ska kunna stanna kvar i Sverige efter att leasingperioden är över?
– Det finns ett intresse från alla parter i vår organisation att bilarna ska stanna i Sverige och vi arbetar med detta på olika sätt. Ett exempel på detta är paketering av ränta, försäkring och service för begagnade bilar som kan vara en attraktiv lösning för kunderna. Men på en fri marknad med hög tillgång och låg efterfrågan så kan sådant här uppstå. Vi skulle säga att de viktigaste bakomliggande faktorerna är den svaga svenska valutakursen tillsammans med ett stort utbud av begagnade elbilar och en försvagad köpkraft på den svenska marknaden.

Görs det tillräckligt för att lyfta den begagnade elbilen i Sverige, eller skulle det kunna göras mer?  
– Vi håller helt med om att alltför lite gjorts för att göra andrahandsköpet av en elbil ännu mer attraktivt. Det har vi under en lång tid påtalat i olika sammanhang. Man har från statsmakternas sida valt att lägga alla incitament vid köptillfället. Vi anser att man behöver införa incitament som gör elbilen mer attraktiv som begagnad – och det kan handla om till exempel differentierade parkeringsavgifter, trängselskatter, subventioner vid laddning etcetera. 
LÄS MER: