Volkswagens nya elbil ID.7 Vizzion hade en tung månad i Kina. VW har tvingats till kraftiga prissänkningar. Men i januari sålde man endast nio stycken. I Sverige och Tyskland sålde den däremot bäst av alla elbilar.
Volkswagen har fått en tuff start med sin nya elbil i Kina. I januari såldes bara nio exemplar av ID.7 Vizzion, en modell som lanserades så sent som i december, skriver CarNewsChina. För en av världens största biltillverkare, på världens största bilmarknad, är det en besvärig siffra. Att Volkswagen skulle ha problem att sälja elbilar i Kina var kanske väntat, men att deras flaggskeppsmodell ID.7 Vizzion skulle visa sig bli en flopp kunde nog ingen förutspå.
En stor prissänkning har inte heller räckt för att locka fler kunder. Vid lanseringen kostade bakhjulsdrivna ID.7 Vizzion motsvarande cirka 325 000 kronor, men nu har priset sänkts till runt 282 000 kronor. Fyrhjulsdrivna versionen med 230 kW och 472 Nm i vridmoment kostar idag cirka 332 000 kronor.

Det är inte bara ID.7 som går trögt. Totalt sålde Volkswagen 4 552 elbilar i Kina under månaden, en minskning med hela 71 procent jämfört med januari året innan. En ganska stor del kan dock skyllas på det kinesiska nyåret. Deras mest populära modell, ID.3, nådde 2 623 sålda exemplar, vilket var en nedgång med 65,5 procent. ID.4 X och ID.4 Crozz, två snarlika modeller tillverkade med olika kinesiska samarbetspartners, landade på 1 020 respektive 889 sålda bilar.
Volkswagen tillverkar sina elbilar i Kina genom tre samarbetspartners: SAIC, FAW och JAC. ID.7 Vizzion byggs tillsammans med FAW och har funnits på marknaden i två månader – men försäljningen har varit nästintill obefintlig. En liknande modell, ID.7 S, som utvecklades med SAIC och presenterades förra året, blev heller ingen succé och sålde i mycket små volymer. I Sverige och Tyskland har VW ID.7 däremot gått mycket starkt. Den var både Sveriges och Tysklands mest sålda elbil i januari.
CarNewsChina spekulerar i att ID.7 Vizzion faller mellan stolarna i Kina. Volkswagen har en stark varumärkeslojalitet bland äldre köpare, men yngre kunder prioriterar helt andra saker än klassisk tysk ingenjörskonst. De vill ha sömlös uppkoppling, OTA-uppdateringar, underhållning i bilen och en användarupplevelse i nivå med deras smartphones – områden där Volkswagen hittills inte levererat. Lägg därtill en övermättad marknad och att kinesiska kunder föredrar SUV:ar framför sedans, och det blir tydligt varför ID.7 haft svårt att hävda sig, skriver tidningen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.