Volkswagen-koncernen varnar för en enorm bötessmäll efter EU:s nya utsläppskrav. Dessutom sänks vinsten när de tvingas sälja fler elbilar.
Från årsskiftet har EU sänkt de kravet på utsläpp koldioxid i genomsnitt per bil till 93,6 gram per km. För vissa biltillverkare kommer det slå stenhårt. De kan både tvingas betala miljardböter och sälja fler elbilar till lägre pris för att mildra smällen.
Volkswagen-koncernen går nu ut och varnar för att de nya reglerna kommer kosta dem 17 miljarder kronor i böter och andra kostnader för koncernens olika bilmärken i Europa.
– De förväntade kostnaderna inkluderar potentiella straffavgifter för att överskrida EU:s tuffare utsläppsmål, sade Rolf Woller, chef för investor relations hos Volkswagen AG under ett analytikersamtal, enligt Bloomberg.
Redan sargade Volkswagen kan både behöva betala böter och tvingas sälja fler elbilar med lägre lönsamhet än förbränningsbilar. Flera experter spår billigare elbilar under året när tillverkarna tvingas öka den elektriska andelen. Branschorganisationen ACEA med svenske ordföranden Ola Källenius har vädjat till EU att se över reglerna. EU å sin sida har svarat med att de vill införa nya köpstöd för elbilar som ska gälla i alla EU-länder.
Flera biltillverkare kommer dock att tjäna stort på bötesreglerna. Tesla kommer att kunna sälja utsläppsrätter för många miljarder. Även lilla Polestar räknar med att dra in över en miljard kronor. Volvo Cars kommer också att sälja utsläppskrediter, men har inte redovisat någon summa.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter