Volkswagen har lagt in flera retrofunktioner i sin nya elbil som kostar 280 000 kronor. Instrumenteringen har ett retroläge som gör att bilen kan förvandlas till Bubblan eller Golf I. Vilken föredrar du?
I förra veckan visade Volkswagen upp sin nya elbil ID.2 All som ska hjälpa märket nå de stora massorna av elbilsköpare. Ett viktigt mål med bilen var enligt Volkswagens märkes-vd Thomas Schäfer att märket ska bli älskvärt igen. För att hitta rätt har Volkswagen lyssnat på kunderna.
När det gäller exteriördesignen hoppade Volkswagen över retrostilen, även om ID.2 är tydligt influerad av flera tidigare Golf-modeller och C-stolpen sägs vara ett arv från Golf I och II. Men när det gäller den digitala instrumenteringen finns det inga hämningar när det gäller retromöjligheterna och nostalgin.
Volkswagen har lagt in två lägen som gör att instrumenteringen kan förvandlas till Golf I eller Bubblan, beroende på vilket föraren föredrar. Bilen har en perfekt kopia av Bubblans hastighetsmätare och instrumentering från 1950-talet. Den som tycker att det känns för gammalt och saknar en batterimätare kan välja Golf-instrument från 80-talet där bränslemätaren blir batterimätare.
Även stuket på mittenskärmen ändas för att ansluta till de klassiska Volkswagenmodellerna. Det går till exempel att få en kassettbandspelare i den stora skärmen. Kanske är det detta som Thomas Schäfer kallar ”love brand”? Ganska roligt är det och vi hoppas att finesserna kommer även i produktionsversionen om två år.
Volkswagen satsar 100-tals miljarder kronor på mjukvaruutvecklingen och att en liten del går till mer lättsammare retroinslag kan vara ett smart drag när man konkurrerar med nya märken utan historik.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter