Tredje generationen av Volkswagen Tiguan är här. Nya Tiguan har växt rejält på längden och fått en toppmodern interiör. Den första modellen som kommer till Sverige blir mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk. Nu är priset klart för instegsmodellen av Volkswagens storsäljare.
Elbilar i all ära, men på kort sikt är Tiguan den viktigaste modellen för Volkswagen. De senaste åren har Volkswagen sålt 1,2 miljoner Tiguan runt om i världen. Dubbelt så många som elbilarna som företaget levererade. Bilen är viktig även för att Volkswagen ska ha råd med elbilar, för om inte nya Tiguan blir en succé blir det svårare att ha råd med de enorma investeringar som företaget ska göra med elbilar. Dessutom är vinstmarginalen än så länge högre på förbränningsbilar.
Det är därför med stor spänning som jag gästar förhandsvisningen av nya Tiguan i tyska Braunschweig, inte så långt från Wolfsburg. Förhandsvisningen sker i en hangar på stadens flygfält. Jag har redan sett nya Tiguan på spionbilder, men bilen ter sig betydligt trevligare i verkligheten. Ganska maffig, med högt uppdragen sidolinje.
Tiguan har vuxit med tre centimeter på längden, medan höjden är nästan oförändrad. Men framförallt har bilen blivit betydligt rundare än den ganska kantiga föregångaren. Den påminner en hel del om ID-bilarna framtill, medan bakdelen är mer SUV-igt klossig. Snygg? Den är i alla fall praktisk och funktionell och ser mer modern ut än företrädaren, men särskilt mycket karaktär har inte designen. Sedan Tiguan lämnade ritbordet har Volkswagen bytt ut designchefen och det pratas om att bli ett ”Love Brand”.
Nya Tiguan bygger på en utvecklad version av samma plattform som föregångaren: MQB Evo. Samma plattform används för Golf, Passat och en rad andra Volkswagen-bilar och ger enligt företaget enorm skalbarhet och billigare bilar för konsumenterna. Och kanske högre vinst för företaget. Den stora nyheten för svenskt vidkommande är en laddhybrid med 10 mils räckvidd. Det gör bilen mer eller mindre lika klimatvänlig som en elbil, beroende på ditt körmönster. För den som drar släpvagn eller husvagn kan Tiguan därför vara ett klimatsmart alternativ till elbil, där räckvidden ofta blir kort med tungt släp.
Andra större nyheter hos nya Tiguan är nya adaptiva chassit DCC Pro, ett tillval med förbättrade aktiva dämpare som ska ge bättre komfort och väghållning. Förarmiljön står heller knappt att känna igen från föregångaren. På nästan tio år har det hänt extremt mycket. Nu är det idel skärmar och en den senaste versionen av Volkswagens infotainmentsystem, och en del missar med touchknappar från ID-bilarna är tillfixade. Förarmiljön ger ett modernt och trevligt intryck och är verkligen ett steg framåt.
Räckvidden är rejält förbättrad i laddhybriderna då batteriet vuxit till 19,7 kWh. Det finns två olika laddhybrider med systemeffekt på 204 hk (150 kW) respektive 272 hk (200 kW), båda med räckvidd på cirka 100 km. Men fortfarande är laddhybriderna endast framhjulsdrivna. Det är nästan bara Sverige som efterfrågar fyrhjulsdrift på laddhybriden, så den som vill ha fyrhjulsdrivet måste välja bensin eller diesel. Bensinmotorerna som bjuda är TSI med 204 eller 265 hästkrafter, och diesel kommer med 150 eller 193 hästkrafter.
Den första modellen som lanseras i Sverige blir mildhybriden Tiguan 1,5 eTSI med 150 hk. Den lägger sig under flera av konkurrenterna i pris och kommer att kosta från 384 900 kronor i Sverige. Den får DSG-automat som standard och får dra 1800 kg. Prishöjningen jämfört med den gamla modellen som inte hade mildhybrid ligger på cirka 30 000 kronor
Så kommer alla förändringar att räcka? Ja, det är definitivt ett stort fall framåt jämfört med föregångaren. Men mycket hänger på priset. En billig laddhybrid kan bli ett smart alternativ till elbilar, men räkna troligen med att den blir den minst lika dyr som en ID.4, baserat på vad den kostar idag. Svenska lanseringen sker under första kvartalet 2024, några priser är ännu inte officiella.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter