Volkswagen tar sin legendariska modellbeteckning GTI till den elektriska tidsåldern. Billiga folkelbilen ID.2 All avslöjas nu som en ID. GTI. Bilen får fejkade växlingar och blir en tidsmaskin som kan förvandla sig till en Golf GTI från 1976.
ID. GTI blir den första elbilen som får Volkswagens legendariska GTI-märke. Bilen visas upp på IAA i München i konceptform, men Volkswagen har redan bekräftat att den ska produceras när utvecklingen är klar.
ID. GTI Concept baseras på den billiga folkbilen ID.2 All som visades upp i våras. Redan basmodellen är ganska potent med 231 hästkrafter och 0-100 km/h under sju sekunder. Så räkna med att ID. GTI blir betydligt kraftfullare än så. Det pratas också om att bilen ska ha fejkade växlingar.
Influenserna från klassiska GTI-bilar stannar inte vid ett emblem. På mittkonsolen finns en GTI Experience Control i form av en golfboll. Där kan styrning, ljud och egenskaper ställas in beroende på om du vill köra en GTI från 1979, eller kanske en GTI 16 V från 1980-talet.
– Detta gör ID. GTI Concept till en mycket dynamisk tidsmaskin, uppger Volkswagen.
ID GTI har betydligt mer karaktär än den nyligen visade Passaten. Bilen är ritad av Volkswagens nya chefsdesigner Andras Mindt. Vid presentationen sade Mindt att han hade GTI i åtanke redan när han ritade vanliga ID.2 All. GTI-modellen får ett stort antal detaljer som ska göra den till en riktigt GTI. Bland annat har den bikakegaller i fronten, röda dekorlinjer, sidokjolar, bakspoiler och GTI-märken fram, på dörrarna, på kjolarna, hjulen och på bakstammen.
Det finns till och med en golfboll där du kan ställa körlägena, och klädseln får ett klassiskt GTI-mönster som påminner om sjätte generationens GTI. Ratten ska påminna om den första generationen av Golf GTI. Skärmarna kan ändra utseende och bli inspirerade av äldre VW-modeller, till exempel en klassisk Golf GTI från 1976.
ID. GTI delar kaross med ID.2 All, vilket betyder att bilen är ungefär lika stor som en Polo, men ska ha samma innerutrymmen som en Golf. Batteriet är på 56 kWh, vilket ska vara tillräckligt för en räckvidd på 45 mil. Priset för GTI-modellen lär hamna högre än de 300 000 kronor som ID.2 All ska kosta. Från början talade vi om 280 000 kronor, men svagare krona gör bilen dyrare.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter