Den tuffa konkurrensen på kinesiska marknaden tvingar Volkswagen att prispressa elbilen ID4 ytterligare. Priset i Kina är nu 300 000 kronor billigare än i Sverige.
Volkswagen pressas hårt på elbilsmarknaden i Kina, där inhemska tillverkare som BYD och Nio konkurrerar med lägre priser och mer avancerad teknik. Som en följd av detta tvingas Volkswagen nu till kraftiga prissänkningar, skriver CarNewsChina. Den elektriska suven ID.4 har blivit 13 procent billigare och kostar nu från 139 900 yuan – motsvarande drygt 200 000 kronor. Det innebär att bilen nu är nästan 30 procent billigare än vid lanseringen 2021.
Det är nästan 300 000 kronor billigare än vad bilen säljs för i Sverige. Här kostar den billigaste modellen från 499 000 kronor. Precis som här har den kinesiska grundversionen av grundversionen av ID.4 X är utrustad med ett 52,8 kWh-batteri från CATL. En elmotor på bakaxeln levererar 125 kW (168 hk) och 310 Nm i vridmoment. För de som vill ha längre räckvidd finns en version med 80,2 kWh-batteri och 601 kilometers räckvidd. Den starkare motorn på 170 kW (228 hk) driver även här bakhjulen, medan vridmomentet är oförändrat.
ID.4 X modell | Tidigare pris (SEK) | Nya priset (SEK) |
Smart | 235 500 kronor | 206 000 kronor |
Smart Long Range | 288 500 kronor | 259 000 kronor |
Smart Extreme Long Range | 312 000 kronor | 282 500 kronor |
Trots Volkswagens försök att hålla jämna steg med konkurrensen går försäljningen trögt. Under 2023 såldes drygt 34 000 exemplar av ID.4 X i Kina, vilket var cirka 3 000 färre än ID.4 Crozz. I januari i år hamnade ID.4 på topp 5-listan över bästsäljande elbilar i USA, men i Kina var ID.4 X endast den 128:e mest sålda elbilen under samma period. Tillsammans med ID.4 Crozz klättrade den dock upp till plats 94.
Att Volkswagen nu säljer en elbil av ID.4:s kaliber för runt 200 000 kronor visar hur hård konkurrensen blivit på den kinesiska marknaden. Med lokala tillverkare som pressar priserna och levererar allt mer avancerade modeller blir det tuffare för europeiska biltillverkare att hålla sig kvar i matchen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.