Northvolts köpare Lyten kan glömma Europas största biltillverkare som kund. Volkswagen ratar svensktillverkade batterier från Skellefteå.
– Det tittar vi inte på alls, säger VW:s vd Thomas Schäfter till Dagens Industri.
Volkswagen-koncernen var största ägaren i Northvolt. De brände åtminstone 16 miljarder kronor på konkursen. Nästa år ska fabriken i Skellefteå startas upp igen efter att amerikanska Lyten köpt konkursboet. Tidigare skulle VW-koncernen vara en av de största kunderna. Men den här gången är det uteslutet att Volkswagen vill köpa batterier.
– Volkswagenmärket hade aldrig något kontrakt med Northvolt. Det var andra i gruppen, som Porsche. Och vi är inte intresserade nu, säger Volkswagens märkes-vd Thomas Schäfer till DI.
Istället ska Volkswagen få leveranser från sitt eget batteribolag Powerco som håller på att starta tillverkning i Europa. Senare i år börjar de tillverka battericeller i en ny fabrik i Salzgitter i Tyskland, sedan följer ytterligare en fabrik i Valencia utanför Spanien.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter