Volkswagen pausar byggandet av sina nya batterifabriker i Europa. De väntar svar från EU om Europa kan möta de enorma bidragen som president Joe Biden erbjuder i USA. Om fabrikerna flyttas till USA kan VW tjäna 110 miljarder kronor i subventioner.
Optimismen runt nya europeiska batterifabriker är som bortblåst. Nu varnar Transport & Environment för att investeringarna kommer att flytta till USA om ingenting görs från EU:s sida. Mer än två tredjedelar av produktionen av litiumjonbatterier som planeras för Europa riskerar att försenas, minskas eller ställas in, visar en ny analys från T&E.
De största projekten som kan gå i stöpet är Tesla i Berlin, Northvolt i norra Tyskland och Italvolt nära Turin. Det handlar om batteriproduktionen för 18 miljoner elbilar som nu riskerar att flytta från Europa. Orsaken är att företagen kan få enorma bidrag och skattelättnader om de istället bygger fabrikerna i USA.
Nu meddelar även Volkswagen att de pausar alla nya batterifabriker i väntan på EU:s svar på USA:s lag om inflationsreduktion, uppger Financial Times. Volkswagen har satt planerna för en ny batterifabrik i östra Europa på paus och kan nu istället prioritera en ny fabrik i USA som kan ge 100 miljarder kronor i bidrag.
– Vi håller fast vid vår plan att bygga cellfabriker för cirka 240 GWh i Europa till 2030, men för detta behöver vi de rätta ramvillkoren. Det är därför vi väntar och ser vad den så kallade EU Green Deal kommer att medföra, uppger Volkswgens talesperson för Financial Times.
Volkswagen äger sedan tidigare 20 procent i svenska Northvolt och kommer att ta leverans av batterier från Northvolts svenska fabrik i Skellefteå som ska börja producera batterier senare i år. Även Northvolt överväger nu att flytta sin tyska batterifabrik till USA.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter