Volkswagen kommer att lägga ner sina förbränningsbilar med R-märke, som Golf R. Istället blir R ett nytt oberoende prestandamärke för enbart elbilar som ska utmana BMW M. Den uppdaterade Golf R som släpps inom kort blir sannolikt den sista med bensinmotor.
Volkswagens R-bilar har blivit legendariska allt sedan Golf R32 gjorde sin debut 2002 med en V6-motor som spöade Golf GTI. Många uppskattade R-modeller har passerat revy sedan dess. Passat, Scirocco, Arteon, T-Roc, Tiguan och Touareg har också släppts i R-utföranden. Den senaste Golf R-modellen har en fyrcylindrig motor på hela 333 hästkrafter och toppar 270 km/h.
Men Volkswagen har redan börjat planera för avvecklingen av bensinmotorer i R-märket. Nu ska VW R bli ett oberoende märke på samma sätt som BMW M. De ska dessutom få en helt egen paviljong på Autostadt-mässan i Wolfsburg för att etablera R på tydligare på varumärkeskartan.



Men de bensindrivna prestandamodellerna med rytande motorljud från Akropovic-avgasrör är snart ett minne blott. Volkswagen har redan planerat för att fasa ut förbränningsmotorerna från R-märket.
– Med våra högpresterande toppmodeller har vi etablerat oss som en integrerad del av Volkswagens modellportfölj – både i varumärket och i koncernen. Med vår egen paviljong i Autostadt tar vi nu nästa steg för att ytterligare öka kännedomen om oss som ett prestandavarumärke. Med vår övergång till ett helt elektriskt varumärke kommer vi också att intensifiera R-kundupplevelsen genom exklusiva insikter om konceptbilar och ny teknik, säger Reinhold Ivenz, chef för Volkswagen R.
Volkswagen satsar nu hårt på att göra R till ett varumärke som kan matcha BMW M, Audi Sport och Mercedes-AMG. Den sista ansiktslyfta Golf R-modellen blir förmodligen den sista med bensinmotor, sedan tar elbilarna över Volkswagen R.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter