VW ID Buzz test: ”Väcker mer uppmärksamhet än Bugatti”

Volkswagen ID Buzz är här. Nu kommer både passagerarversionen och Cargo-versionen till Sverige. Bussen får fin kritik i de första testerna och hyllas för sin glada utstrålning. 
Top Gear hyllar den som ett bättre alternativ till de uttjatade SUV:arna. 
– Vi blev mer uppmärksammade än om vi hade suttit i en Bugatti, skriver Autocar.

TEST & BETYG: VW ID BUZZ Den nya elbilarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har inspirerats av en av bilhistoriens mest kända modeller – Folkabussen. ID. Buzz ger ett toppmodernt intryck samtidigt som designen är en härlig retroblinkning till Folkabussen.  

Volkswagen ID. Buzz får fina omdömen i test. Den nya Folkabussen gör sig fint på stranden och för högt betyg.
Här är Fully Charged test av ID Buzz.

Redan nu i höst kommer  ID. Buzz och ID. Buzz Cargo till Sverige som en av några få utvalda marknader. ID Buzz är en femsitsig minibuss med ett batteri på 77 kWh. Precis som på originalet sitter motorn på bakaxeln och driver bak. Effekten är dock flera gånger högre: 204 hästkrafter. 

Volkswagen har haft som mål att ID. Buzz sa vara en charmig bil som är lätt att förälska sig i och det känns som de har lyckats. Hemligheten bakom designen är proportionerna på de 4,7 meterna som går igen från gamla Folkabussen.


Både ID. Buzz har stora utrymmen på en ganska liten yta. Minibussen är mer utrymmeseffektiv än en SUV. Till en början är ID. Buzz dock bara femsitsig. Men lite senare lanseras också både en sex- och en sjusitsig version, tillika en version med längre hjulbas. 

Transportmodellen ID. Buzz Cargo rymmer 3,9 m3 bakom mellanväggen som separerar kupén från lastutrymmet. Fram finns plats för två eller tre personer.
ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning. I Hannover fortsätter Volkswagen att bygga Transporter, Caravelle, Multivan och California i generation T6.1, tillsammans med nya Multivan (T7) och de nya ID. Buzz-modellerna.

Bilen har dubbla sidoskjutdörrar och plats för två där fram och tre i en soffa bak. Sätena fram har individuella och justerbara armstöd på insidan som standard, precis som hos ID.4. Baksätet kan skjutas fram och bak, samtidigt som ryggstödets lutning går att justera. I bagageutrymmet ryms 1.121 liter. Med nerfällt säte har ID. Buzz ett lastutrymme på otroliga 2.205 liter.

ID. Buzz Cargo har ett lastutrymme på 3,9 m3 och rymmer två EUR-pallar. Med en totalvikt på 3.000 kg blir lastvikten upp mot 650 kg. 

Det finns en solid färg (Candy White), fem metallic färger (Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange och Bay Leaf Green) och en pärleffekt metallic (Deep Black) att välja till ID. Buzz. För den ”äkta Folkabuss-looken” finns en tvåtonslackering. Ett vitt tak och motorhuv, för den klassiska V-formen i fronten, kombineras med en nedre färg i blått, grönt, orange eller gult.


Den mesta tekniken är hämtad från Volkswagen ID.4. Det innebär att ID. Buzz och ID. Buzz Cargo har en display på 5,3 tum som visar den viktigaste informationen för föraren. Centralt placerad sitter infotainmentsystemet med en 10-tums skärm som standard. Med tillval är displayen 12 tum.

Batteri och drivlina känns igen från den bakhjulsdrivna Volkswagen ID.4.Totalt tolv litiumjonbatteri-moduler lagrar tillsammans 77 kWh. Energin går till en elmotor på 204 hk som är integrerad i bakaxeln och driver bakhjulen. Vridmoment är 310 Nm, toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. 

 ID. Buzz kan snabbladdas med upp till 170 kW, vilket gör att det tar cirka 30 minuter att fylla batteriet från 5 till 80 procent. Den angivna WLTP-räckvidden är 420 kilometer. Hur långt bilen kommer i motorvägsfart är inte testat ännu. 

Personbilsversionen ID. Buzz kostar från 625 000 kronor (inklusive moms). Den svenska standardutrustningen innefattar bland annat eluppvärmd framruta, navigation, uppvärmbar multifunktionsratt, regnsensor, Buzz Box mittkonsol och Bluetooth Comfort. Transportbilsversionen ID. Buzz Cargo kostar från 489 000 kronor (exklusive moms).

På papperet låter det ju bra. Hur klarar sig då ID. Buzz i de första testerna? Jo, flera av biltesterna hänförs av bilens charm och gör referenser till den gamla Folkabussen. Amerikanska The Drive gillar bilen skarpt. De ger den betyget 8 av 10.

VW ID Buzz har charm som räcker i flera dagar och kommer snart att vara det chica valet i skolans samåkningslinjer. Det hjälper att det är en kompetent elbil under dess minibussinspirerade exteriör.

En nackdel är dock de begränsade fartresurserna. Toppfarten på 145 km/h sträcker sig visserligen över laglig hastighet. Men att det tar 10 sekunder upp till 100 km/h minner om de gamla luftkylda svansmotorbilarna. 

– Visst, det finns långsammare bilar på vägen, och VW ID Buzz ger mig gott om tid att komma ihåg vad de är; min farbrors skåpbil, till exempel. 

Men VW-bilar var aldrig snabba ändå. Den nya skåpbilen är åtminstone bekvämare och bättre att köra än de gamla versionerna, skriver The Drive. 

The Fully Charged Show lyfter fram ID. Buzz som ett alternativ till trötta och dåligt packade SUV:ar. Du kan se hela recensionen i filmen här nedan.

Brittiska Autocar är en av Europas allra största motortidningar och deras åsikter väger tungt i Storbritannien. Det första de märker är att ID. Buzz väcker enorm uppmärksamhet. 

– Utseendet är en verklig trafikstoppare, som vi fick reda på under vårt test i Köpenhamn. Vi blev uppmärksammade mer än om vi hade suttit i en Bugatti, sådan var dess närvaro. 

Men bilen är inte bara rolig att titta på, den levererar på många punkter om vi ska tro Autocar. Något som får kritik är dock den obelysta listen där du ska styra klimatanläggningen. 

–  Styrningen är snyggt viktad och exakt i sin funktion, och den känns utan tvekan som en bil, snarare än en skåpbil. Den senare punkten gäller även hanteringen, ID. Buzz har visat sig vara en förvånansvärt skicklig artist genom hörnen, med mycket mindre karossrullning än du förväntar dig, tack vare den låga tyngdpunkten som batteripaketets montering ger.

Autocar hade hoppats på fler sittplatser än fem redan nu, annars verkar bilen vara en fullträff. 

– Låt oss för tillfället fira att en ikon triumferat tillbaka – en som har blivit mycket väl genomförd för den elektriska eran och som bara kommer att bli bättre och mer önskvärd härifrån. 

Top Gear brukar vanligtvis testa bilar som har högre toppfart än 145 km/h, men de låter sig ändå imponeras av ID. Buzz. Kanske kan bilen rent av bryta den allenarådande SUV-dominansen. De hyllar bilen för dess retroinspirerad styling, luftiga och upplyftande körmiljö, enorma bagageutrymme och de praktiska skjutdörrarna.

– Det är inte krävande att köra, men det borde det inte vara – det är lätt att köra elbilar. Så den här är lätt och lätt att styra, och i kombination med körmiljön ger den en känsla av välbefinnande som ingen SUV på den här sidan av en Range Rover kan matcha. Åkturen är lite klumpig på de största hjulen, styrningen lite domnad på de minsta, men med skåpbil eller till och med MPV-standarder är Buzz en sofistikerad sak. Den känns stark, robust, smidig och bär sig själv bra.

Den svenska sajten Allt om Elbil har testkört Volkswagen ID. Buzz i Köpenhamn och noterade att bilen väcker stor positiv uppmärksamhet. Men precis som alla andra är de frågande till att bussen bara har fem sittplatser. Trots den relativt sävliga accelerationen upplever de bilen som pigg. 

– Men ID. Buzz är bekväm och responsiv att köra trots allt. Ojämnheter är inte ett bekymmer, och på de mer kurviga vägarna håller sig ID. Buzz stabil. Även i högre hastigheter kvarstår komforten.

Fakta VW ID. Buzz

Pris: Från 625 000 kr.
Effekt: 204 hästkrafter. 
Motor: El, på bakaxeln.
Vridmoment: 310 Newtonmeter
Kraftöverföring: Fast utväxling, bakhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 10,2 sek.
Toppfart: 145 km/h.
Elektrisk räckvidd: 422 km (WLTP)

Vikt: 2 482 kg

Mått: (längd/bredd/höjd): 4714/1985/1927 mm