Försäljning av data om bilköpare har blivit ”big business”. Sveriges största bilimportör lämnar nu analysjätten Vroom. Istället går Volkswagen Group Sverige och 100-tals bilhandlare över till ny dataleverantör.
Köparanalyser och registreringsstatistik om bilar har blivit en stor affärsverksamhet i Sverige. Generalagenter och bilhandlare använder dem för att veta vilka kunder de ska bearbeta och för att analysera bilköparnas beteende. I Sverige finns flera företag som säljer data om våra bilbyten för 10-tals miljoner kronor varje år.
De samlar in registreringsstatistik och vet vilka bilmodeller och bilmärken kunderna byter mellan och hur ofta ett bilköp är sannolikt. På så sätt sätt kan bilhandlare få insikter och förutsäga vilka köpare som troligen kommer att byta bil. De kan också rikta rätt reklam till köpare som kan vara på väg att byta bil. I Sverige finns bland annat Vroom och Bilvision som säljer bildata och kundinsikter.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/11/Audi-Q5-Sportback-1-copy-1024x576.webp)
Nu väljer Volkswagen Group Sverige med sina sju bilmärken och 100-tals bilhandlare att säga upp alla avtal och flytta från analysföretaget Vroom. Istället går de till konkurrenten Bilvision som erbjuder liknande produkter. Efter 28 februari ska de inte använda Vroom längre.
– Vi har gjort en översyn och tittat på såväl nyttjandegrad som kostnader och det har gjort att vi väljer en annan lösning istället för Vroom, säger Marcus Thomasfolk, informationsdirektör för Volkswagen Group Sverige AB.
Bilbranschen idag är hårt pressad och många måste se över sina kostnader.
– För oss har det handlat om att hitta en kostnadseffektiv lösning som passar ihop med det sätt vi utnyttjar dessa tjänster på idag. Och det har vi gjort. Vi kommer använda Bilvision i kombination med interna lösningar för Business Intelligence, säger Marcus Thomasfolk.
Carup har sökt Vroom för kommentarer, men de har inte återkommit.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2022/02/Maths-Nilsson-author.jpeg)
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter