Trots Teslas enorma framgångar i Sverige. Det finns en annan bilkoncern som är större på elbilar. Och nu ser de ljuset i tunneln.
– När bilåret 2024 summeras kan man konstatera att Volkswagen Group Sverige varit fortsatt etta på såväl den totala bilmarknaden som när det gäller elektrifierade fordon, skriver Volkswagen Group Sverige (VGS).
2024 blev ett tufft år för Volkswagen-koncernens bilmärken i Sverige. Under året minskade koncernens personbilar minskade med 8 procent, aningen mer än totalmarknaden som minskade med 7 procent.
Volkswagen-koncernen drabbades av en nedgång på över 6000 bilar i Sverige under 2024. Den största förloraren var Audi som tappade över 4000 bilar, Volkswagen tappade drygt 3600 bilar. Uppgångar för Porsche, Cupra och Seat lyckas inte väga upp raset. Under 2024 registrerade Volkswagen Group Sverige (VGS) in 68 567 personbilar.
Trots motvinden blev VW-koncernen störst i Sverige, både totalt och på elbilar
– Gruppen är ledande elbilsaktör med 25 051 helt eldrivna fordon fördelade på 22 630 personbilar och 2 421 lätta lastbilar. Det innebär en elbilsandel av personbilsmarknaden på 24 procent och av de lätta lastbilarna med 29 procent, skriver VGS.
Många talar om bilkrisen och hemma i Tyskland ska Volkswagen dra ner med 35 000 anställda. Men i Sverige ser Volkswagen Group Sverige ljuset i tunneln.
– Efter flera år av relativt svag nybilsmarknad tycker vi oss ha sett en liten vändning i orderingången under året. Åren 2015-2019 var den genomsnittliga personbilsmarknaden drygt 360 000 nya personbilar per år. Snittet de senaste fem åren är 288 000 bilar och 2024 blev det 270 000 nya personbilar. Även marknaden för lätta lastbilar har utvecklats svagt. Detta innebär att det grundläggande behovet av förnyelse av vagnparken är stort. Många privatpersoner och företag har avvaktat med bilbyte under en längre tid. Med lägre räntor och aviserade skattelättnader för privatpersoner bedömer vi att nybilsförsäljningen bör stärkas, säger koncern-vd:n Claes Jerveland.
Under året väntar sig VW-koncernen att många ska gå från förbränningsmotor till elbil när utbudet av modeller breddas.
– I det kompakta segmentet finns Volkswagen ID.3, CUPRA Born, Skoda Elroc. Sedan har vi de fyrhjulsdrivna och sportiga SUV-modellerna Volkswagen ID.4 och ID.5, Skoda Enyaq och CUPRA Tavascan, Audi Q4 e-tron och Audi Q6 e-tron. Dessutom rymliga kombimodeller som Volkswagen ID.7 och Audi A6 e-tron eller riktigt vassa sportbilar från Porsche och Audi som Taycan och e-tron GT. Och inom Volkswagen Transportbilar finns sjusitsiga ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, säger Claes Jerveland.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter