Mytomspunne Volkswagen-chefen Ferdinand Piëch berordrade fram en hemlig specialbyggd BMW M5. V8:an på 400 hästkrafter byttes mot en prototyp på en Volkswagen W10. Det oäkta giftermålet blev så bra att Piëch använde mulan som privatbil.
Volkswagen har blivit kända för sina unika W-motorer. Bland annat har det funnits en W8 i Volkswagen Passat, W12-motor i Volkswagen Phaeton och inte minst W16-motor i Bugatti. Någon W10-motor kom dock aldrig, men nu har en osannolik BMW M5 med en Volkswagen W10-motor dykt upp till salu.
Historien bakom bilen ska ha varit att Volkswagen utvecklade en hemlig W10-motor under legendariske chefen Ferdinand Piëch som ska ha varit en av upphovsmännen och de största anhängarna till W-motorerna. Volkswagen hade inte någon lämplig bil att testa W10-motorn med och köpte helt sonika in en BMW M5 som fick V8:an på 400 hästkrafter utbytt till en W10-motor på 507 hästkrafter.
Resultatet ska ha blivit så fantastiskt att bilen användes som privat bruksbil av Piëch. Och man måste säga att bilen var före sin tid eftersom BMW kom med en V10-motor i nästa generation av M5. Utan testmulan så hade kanske heller aldrig Bugatti W16 blivit verklighet.
– Ferdinand Piëch utsåg personligen Dr Sabine (Wolfram) Willeke att utveckla några nya motorer. Under utvecklingen av motorerna W16, W12, W10 och W8 letade man efter en testbil till Ferdinand Piëch. Eftersom det inte fanns någon bil vid den tiden som kunde hantera kraften i W10-motorn valde man BMW M5 med manuell växellåda.
Ferdinand Piëch var så nöjd med denna BMW M5 med W10-motor att han själv använde M5 för sina privata turer, uppger säljaren GDM Motors.
Bilen säljs nu via GDM-motors som uppger att den har ett vridmoment på 550 Newtonmeter, vilket är 10 procent mer än en vanlig BMW M5 E39. Den ska inte vara mer än cirka 20 kg tyngre än bilens vanliga V8-motor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter