VW backar: Återinför prutning i Sverige igen

Volkswagen började sälja sin elbilar med ny modell som skulle begränsa prutning och lokala kampanjer. Men nu tvingas de att backa och gå tillbaka till gammal hederlig bilhandlarmodell för privatkunderna.
– Retailmodellen ger större flexibilitet för privatkunder och småföretag, medan agentmodellen fungerar bäst för företagsaffären, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige.

För tre år sedan införde Volkswagen i Sverige ett helt nytt sätt att sälja sina elbilar. Istället för att handlarna köpte in bilarna från Volkswagen blev de agentförsäljare. Förändringen infördes för VW, Audi och Skoda och omfattade elbilar. Agentmodellen innebar att kunderna vid köp av bil tecknar avtal direkt med märket och inte längre med återförsäljaren – som i stället får en roll av att vara märkenas agent mot kunderna. En av fördelarna skulle vara transparent prissättning med mindre prutning och lokala rabattkampanjer. 

Men efter tre år med agentmodellen för att säja elbilar väljer de att backa. Nu återinför de den gamla hederliga “retailmodellen” för alla som köper en VW, Audi och Skoda privat. Däremot ska försäljning till större företagskunder fortfarande ske via agentmodellen. 

Ändringen innebär att återförsäljarna åter får fullt ansvar för privatkunder och små företag. Nu ska de själva sköta erbjudanden, prissättning och provkörningar. Agentmodellen behålls för företagskunder. Förändringen av affärsmodell är tänkt att träda i kraft under andra kvartalet 2026.
– Våra återförsäljare är vår viktigaste tillgång lokalt. Retailmodellen ger större flexibilitet för privatkunder och småföretag, medan agentmodellen fungerar bäst för företagsaffären. Den här renodlingen stärker vår konkurrenskraft, säger Claes Jerveland, vd för Volkswagen Group Sverige.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt