Nu avslöjas de första skissbilderna på den nya billiga elbilen Volkswagen ID.EVERY1. Den blir elbilarnas svar på Bubblan och kommer att kosta under 230 000 kronor.
Volkswagen fortsätter avslöja detaljer om sin kommande elbil, ID.EVERY1. För några dagar sedan berättade koncernchefen Thomas Schäfer om bilen, och nu har nya skisser släppts som ger en tydligare bild av vad vi kan förvänta oss när modellen presenteras om några veckor. När Schäfer berättade om bilen första gången sa han:
– En prisvärd, högkvalitativ och lönsam eldriven Volkswagen från Europa till Europa: Det här är bilbranschens Champions League!
Bilen påminner om klassiska småbilar som Lupo och up!, och skisserna visar en kompakt design med stora hjul, korta överhäng och en bred hållning. Framtill syns en enkel LED-signatur, medan bakpartiet är inspirerat av ID.3 och up!, med avlånga baklampor och en helglasad baklucka.


Det finns även vissa drag av den gamla Sciroccon. Trots att det här är en konceptbil ger den en tydlig bild av Volkswagens ambitioner. Vissa detaljer, som den visirliknande vindrutan och de svarta A-stolparna, kanske inte följer med till produktionsmodellen, men den bygger på en grund som kan bli en viktig del av företagets framtid. Det verkar som att Schäfer verkligen menar allvar med denna satsningen. ID.EVERY1 är tänkt att bli en riktigt billig elbil, med ett startpris på 20 000 euro och en planerad lansering 2027. Modellen ska passa in i det lilla A-segmentet och bli Volkswagens nya instegsmodell för elbilar.
För att möta den tuffa konkurrensen på elbilsmarknaden och förbättra försäljningen satsar VW på lönsamma elbilar för Europa. ID.EVERY1, tillsammans med den kommande ID.Polo och produktionsversionen av ID.2all, är en del av strategin för att vända trenden. Dessa modeller utvecklas inom Volkswagens Brand Group Core, där även Skoda, Cupra och SEAT ingår, för att hålla nere kostnaderna och göra elbilar mer överkomliga.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.