Den pampiga Chevroleten såldes ny i Sverige 1937. Specialmodellen förföll till ett sorgligt vrak – räddades och blev en lowrider med Corvettemotor. Nu säljs den prisbelönta blickmagneten.
En otroligt uppseendeväckande klassiker har dykt upp på den svenska auktionssajten Bilwebauctions. Det handlar om en svensksåld Chevrolet Imperial Gläser Phaeton från 1936. Chevroleten har förvandlats från vrak till en iögonfallande showbil som vunnit priset. Från alla första början såldes den ny 1937 i Sverige, bara 123 likadana bilar ska ha tillverkats. I början av 1950-talet kom den att köpas av en hårfrisörska. På 1970-talet försvann bilen till Danmark.
Den en gång så pampiga bilen förföll till ett sorgligt vrak men togs så småningom tillbaka till Sverige. Ett omfattande räddningsprojekt startade och bilen renoverades 2005 till originalskick. Sedan fick den ytterligare en ombyggnad och förvandlas till en lowrider. Motorn byttes ut till en LS-1 V8 från Corvette årsmodell 2002.
Vid renoveringen fick bilen bland annat ny trästomme, framaxel från Ford Mustang och bakaxel från en Volvo 740. Men det som är mest uppseendeväckande är förstås plåt- och lackarbetet. Chevroleten lackades i en Saabfärg som heter Green SIlver Mica. Dessutom har den fått stripes med bladguld och en läcker motivlack.
– Extremt fint skick och mycket väl fungerande bil. Luftfjädringen för tar en del av komforten – men huvudsyftet med bilen är att synas. Och det gör man. Den här bilen väcker stor uppmärksamhet vart man än kommer och har vunnit flera fina priser på utställningar, uppger Bilwebauctions.
Nu säljs den minst sagt unika bilen som troligen är byggd på GM:s Stockholmsfabrik 1936. Den ombyggda rariteten förväntas inbringa mellan 600 000 och 700 000 kronor på Bilwebauctions auktion.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter