Volvos vd: ”XC40 attraktivt alternativ till Tesla Model 3”

Volvos vd Håkan Samuelsson avslöjar nu hur biltillverkaren kunnat öka försäljningen trots coronapandemin.
Samuelsson tror också att den nya elektriska XC40 kan utmana Tesla Model 3. 
–  Vi hade inte haft en tillväxt på 14 procent i  juli om vi inte hade fått hjälp av onlineförsäljningen, säger Samuelsson till Automotive News

Som en av få biltillverkare har Volvo Cars snabbt kunnat vända uppåt och öka försäljningen efter att de tuffaste coronarestriktionerna hävts runt om i världen. VD Håkan Samuelsson avslöjar nu för branschtidningen Automotive News vad som ligger bakom den exceptionella framgången. 

– I juli steg vi med 14 procent och den trenden fortsatte i augusti. Det betyder att vi tar marknadsandelar.

En stor anledning till ökningen är också att XC40-modellen gör succé i hela världen och har ökat med 23 procent. Samuelsson tror att bilen kan utmana Tesla Model 3. 

– Anledningen till ökningen är bra produkter, XC40 har sålt riktigt bra. En kompakt premium-SUV ser ut att vara exakt rätt bil just nu. Snart kommer den att erbjudas med en helelektrisk drivlina, vilket gör XC40 till ett mycket attraktivt alternativ till Tesla Model 3.

Förutom attraktiva modeller har Volvos hårda satsning på onlineförsäljning räddat företaget.
– Vi hade bara 15 dagars avstängning av våra fabriker runt Göteborg. En annan nyckel var att vi hjälpte till att starta om återförsäljarna genom ökad tonvikt på onlineförsäljning. Vi gjorde detta genom att hjälpa dem att ta in beställningar online. Dessa beställningar behandlades av våra återförsäljare. Det har resulterat i de goda siffrorna.

Volvo och Håkan Samuelsson ser inga tecken på att den positiva trenden ska mattas, det enda hoten tycks vara en andra våg i coronapandemin. Krisen har skyndat på den digitala omställningen och i veckan köpte Volvo Cars Upplands Motor för att kunna utveckla onlineförsäljning ytterligare. 

– Vi måste fortfarande förbättra på detta område. Detta inkluderar utveckling av ännu bättre verktyg och virtuella utställningsrum.

Håkan Samuelsson berättar också i intervjun att arbetet med att fusionera Volvo och Geely Automobile kommer att återupptas senare i år. En av de största vinsterna är enligt Samuelsson att varumärkena Geely och Lynk & co får ett etablerad handlarnätverk i för global expansion.